Det betyr noe hvem som styrer!

Det betyr noe hvem som styrer med Runar - Runar Martinussen. tekst over grafikk med foto

Synes du valgkamp kan være litt forvirrende? At det er vanskelig å være oppdatert? Kanskje lokalvalg gjør det utfordrende å snakke om SV? Uansett om du er SV-aktivist eller bare vil følge med på det som er SV-aktuelt så er «Det betyr noe hvem som styrer» her for å hjelpe deg navigere valgkampen og henge seg på SV sitt politiske syn.

Har du spørsmål du gjerne skulle hatt svaret på i en egen episode? Send oss en e-post til podkast@sv.no

Episode 1: Synes du også valgkamp er litt forvirrende?

Synes du også valgkamp er litt forvirrende? Hvorfor er lokalvalg viktig? Hvordan burde man drive valgkamp? Er det litt ekstra mye politisk prat rundt matbordet for tiden? I denne episoden er SV sin Valgkampleder Kristian Fjellanger på besøk for å ringe inn Arendalsuka med tips og kloke ord om valgkamp.

Episode 2: Studenter og valg – Med Andreas Sjalg Unneland

Fra slitne og dyre hybler til ingen hybler i det hele tatt. Dette er virkeligheten mange studenter har møtt i vente av årets høstsemester. Hvilken stemme har man som student? Hva er egentlig studentpolitikk? Hvorfor er det så viktig at studenter engasjerer seg i årets valg? I dagens episode er Stortingsrepresentanten Andreas Sjalg Unneland på besøk. Her snakker han blant annet om løsningen på boligproblemet til studenter og hva lokalvalg har å si for denne gruppen.

Episode 3: Partilederdebatt, velferd og arbeidslinja – Med Kirsti Bergstø

Hvordan føles det dagen før man skal i partilederdebatt? Hva er kommersialisering av velferd? Hvor ligger problemet i arbeidslinja? Hør SV sin partileder Kirsti Bergstø sine tanker i dagens episode av «Det betyr noe hvem som styrer».

Episode 4: Skolestart og kommunen – Med Eirik Faret Sakariassen

Melodien til sommer og skolefri når sin slutt for mange barn i dag, for nå er det skolestart i store deler av landet. Skolen er i gang, og det er valgkampen også. Hvilket ansvar og spillerom har kommunen for utforming av skolen? Hvordan kan en leksefri skole se ut? Hvor står SV på skolepolitikk? I denne episoden er småbarnsfar og 1. kandidat for Stavanger SV, Eirik Faret Sakariassen, på besøk for å snakke om dette. Som leder av utvalg for oppvekst og utdanning i Stavanger deler han tiltak de har gjennomført i skolen.

Episode 5: Hovedsaker og et grønt skifte – Med Torgeir Knag Fylkesnes

Lokalvalget nærmer seg med stormskritt og noen saker ser ut til å ha funnet fotfeste denne valgkampen. Hvilke saker som kommer til å utmerke seg i dette valget og det grønne skiftet er noen av punktene dagens gjest delte sine tanker om på besøk tidligere denne uken. Første nestleder i Næringskomiteen og nestleder for SV, Torgeir Knag Fylkesnes.

Episode 6: Hvordan kan kommunen styrke barnevernet? – Med Mona Berger

Hva er resultatet av en periode i et kommunestyre? Hva er det en kommune med SV i styret faktisk kan gjøre? Etter valget i 2019 var SV det tredje største parti og bidro til å beholde flertallet på venstresiden. Dagens gjest har jobbet i dette styre og er SV sin ordførerkandidat for Trondheim, Mona Berger. Hør blant annet om hvordan hun var med å styrke barnevernet i kommunen og hvor veien går videre.

Episode 7: Hva er det SV ønsker med skatt? – Med Kari Elisabeth Kaski

Det snakkes om skatt på alle kanter. I mange kommuner er det diskusjon om eiendomsskatt, og i noen er store debatter om formueskatt. Mellom dyre tider og en høy rente er det naturlig at mer penger til skatt frister lite. Men hva slags skatt ønsker egentlig SV? Hva betyr den for kommunene? Og kanskje viktigst av alt, hvem tjener på at det skattes? For å svare på dette har denne episoden fått besøk av SV sin finanspolitiske talsperson på stortinget, Kari Elisabeth Kaski.

Episode 8: Hva kan SV gjøre for kollektivtransporten? – Med Balder Alvær Olafsen

I jobben for å nå klimamålene er kollektivtilbudet viktig. I noen kommuner ønsker man mer presis eller billigere kollektivtransport, mens i andre ønsker man bare et brukbart tilbud. Hvem har ansvaret for kollektivtilbudet? Hva har valget og hvem som vinner det å si for kollektivtilbudet der du bor? Dagens gjest er Balder Alvær Olafsen. Han er leder for SV på fylkestinget i Viken og stiller som førstekandidat for Akershus SV. Med erfaring og engasjement for kollektiv svarer han i dagens episode på hva SV har gjort, hva SV gjør, og hva SV vil gjøre med kollektivtilbudet.

Episode 9: Hva forteller meningsmålingene? – Med Gabriel Steinsbekk

Lurer du på hva alle meningsmålingene sier? Prosentene kan virke positive eller negative, men hvordan kan vi stole på dem? Hvordan ligger SV egentlig an? Hvor mange prosent oppslutning er et godt valg for SV? I dagens episode er SV sin ekspert på meningsmålinger, Gabriel Steinsbekk, på besøk for å gi et bilde av hvordan valget ser ut foreløpig.

Episode 10: Hvordan kan kommunen jobbe med klima? – Med Lasse Bjørn

Klimakampen kan av og til føles fortapt ut. Norge er lite, og ingen er enig om hva som må til for å redde klimaet. Etter en sommer med flom og varmerekorder i Norge på samme tid er det tydelig at noe må gjøres. Hva har lokalvalget å si for klima? Kommunen føles ut som David og klimaendringene føles ut som Goliat. Hva er det kommunen faktisk kan gjøre? I dagens episode er SV sin rådgiver for energi og miljø, Lasse Bjørn, på besøk for snakke om akkurat dette.

Episode 11: Hvordan kan kommunen fikse boligmarkedet? – Med Sunniva Holmås Eidsvoll

Å skulle inn på boligmarkedet i dag føles ut som en tapt oppgave. I en økonomisk stram tid for mange smaker boligutgifter i økende grad surt. Hvilken effekt har renta hatt på boligmarkedet? Hva slags boligpolitikk driver SV? Hvilke verktøy har kommunen for å stabilisere boligmarkedet? Dette er alle spørsmål som blir besvart av dagens gjest Sunniva Holmås Eidsvoll. Som både leder for Oslo SV og som SV sin førstekandidat i Oslo ved dette valget kan hun dele erfaringer og utfordringer fra boligmarkedet i hovedstaden.

Episode 12: Hvordan drive valgkamp på sosiale medier – Med Jens Karlsen

Politikk og sosiale medier kan ofte minne om en jungel. Kommentarfelt på Facebook ligner på kamper om territorier blant aper og Twitter er brøleapen sitt hjem. Likevel er det viktig å engasjere seg på sosiale medier nå som det er valgkamp. Hvordan kan man best gjøre dette? Hva slags tips er å anbefale? Dette svarer rådgiver for sosiale medier i SV og dagens gjest, Jens Karlsen, på.

Episode 13: Hvorfor er det viktig å verne om matjord? – Med Jørgen Hammer Skogan

Mellom ekstremvær og dyrtid er det mye som påvirker oss i tiden frem mot valgdagen. Det er viktig å satse på både bolig og beredskap. Når utbygging av kommunen er i gang etter valget kan det være vanskelig å vite hvor det skal bygges ut. Da er det lett å peke på store områder med matjord som nye bydeler. Hva er viktigheten av matjord? Kan kommunen gjøre noe for å stoppe nedbyggingen av den? Og er det andre muligheter for utbygging? I dagens episode svarer SV sin førstekandidat i Lillestrøm kommune, Jørgen Hammer Skogan, på akkurat dette.

Episode 14: Valgkamp og idrett – hvorfor er engasjement viktig? – Med Nancy Gogstad

Har fritidsaktiviteter vært viktig for deg? Kanskje du for øyeblikket driver valgkamp og ikke har tid til så mye annet? Et godt fritidstilbud og en god valgkamp krever frivillighet og engasjement. Men er fritidstilbudet da likt for alle? Hvordan kan man øke engasjementet i fotballklubben eller lokallaget? Dagens gjest, Nancy Gogstad, har erfaring som profesjonell danser og er førstekandidaten til Lørenskog SV. Hør henne snakke om hvorfor fritidsaktiviteter er viktig og hvordan Lørenskog SV driver sin valgkamp i dagens episode.

Episode 15: Hvordan er det å delta på skoledebatt? – Med Luka Dyrnes

Bli med meg på skoledebatt. Her møter jeg med SU sin egne Luka Dyrnes som skal delta i debatten for SV. Hvilke saker er det de viktigste for en skoledebatt? Hvordan er det å delta som debattant? Hva slags forberedelser kan man gjøre for å holde hodet kaldt? Alt dette får du svar på i dagens episode!

Episode 16: Hvorfor er privatisering av det offentlige skadelig? – Med Mette Nord

Føler du det er mye snakk fra høyresiden om privatisering og «de gode markedskreftene»? Lederen av Fagforbundet, Mette Nord, er på besøk i dagens episode for å snakke hvorfor privatisering av det offentlige er skadelig for både tjenesten og arbeider.

Episode 17: Hvordan gikk skolevalget? – Med Synnøve Kronen Snyen

Resultatet fra skolevalget er endelig her. Leder for Sosialistisk Ungdom, Synnøve Kronen Snyen, er i dag på besøk for å snakke om gårsdagen, innsatsen bak SV sin måling og hennes tanker om resultatene.

Episode 18: Hvordan kan kommunen motarbeide fattigdom? – Med Christina Grefsrud-Halvorsen

I Norge lever i dag over 1 av 10 barn i vedvarende lavinntekt. Forskjellen dette barnet opplever i hverdagen kan ta mange former og fasonger. Hvordan kan egentlig kommunen motarbeide denne fattigdommen og hjelpe familiene som lever i vedvarende lavinntekt? I denne episoden er Christina Grefsrud-Halvorsen på besøk for å svare på dette. Med lang erfaring fra foreldreutvalg i både barnehage og skole er hun nå blitt politiker i Tønsberg med et brennende hjerte for de små.

Episode 19: Hva har valget å si for gratis SFO? – Med Grete Wold

Gratis SFO har blitt kjempet gjennom av SV fra toppen, men innføringen skal likevel skje lokalt. Valgdagen er rett rundt svingen og da er det naturlig å lure hva dette har å si for SFO-tilbudet i kommunene. Har det noe for SFO-tilbudet å si hvem som styrer? Hvorfor er gratis SFO så viktig å prioritere i det hele tatt? Gjesten i dagens episode svarer svarer på akkurat dette med god erfaring som Stortingsrepresentant for SV og medlem av Utdanning- og forskningskomiteen, Grete Wold.

Episode 20: Live fra valgvake på Rockefeller – Med engasjerte SVere

Valget er over og folket har talt. I denne spesialepisoden kan du høre løpende samtaler fra SV sin valgvake på Rockefeller i Oslo. Er du interessert i å kjenne på stemningen fra valgvaken? Ønsker du å høre hva partisekretær, Oslo-ordfører og førstekandidater fra SV følte på samtidig som stemmene ble talt opp? Da er det bare å lytte!