Skole

SV vil lage en ny og bedre skoledag for elevene i grunnskolen. I SVs fellesskole lærer elevene mer fordi de trives og er motiverte, og fordi skoledagen er mer praktisk og variert. SV vil ha mer praktisk læring, mer kreativitet, kunst og kultur, mer fysisk aktivitet, gratis skolemåltid og tid til å gjøre øvingsarbeidet på skolen sammen med læreren. Et barn forberedes ikke på framtiden gjennom å kunne ramse opp flest mulig innlærte svar på kortest mulig tid. Det viktigste er å dyrke nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre.

Mer motiverte elever

Lek og læring henger sammen. Evaluering av 6-årsreformen viser at reformens intensjon om lekbasert læring i 1-trinn ikke har blitt innfridd. Samtidig viser forskning at de miste barna i 1.-4. trinn fått et helt ekstra år på skolen på grunn av en stadvis utvidning av timeantall. Dette har gjort skolen mindre praktisk orientert og mer ensformig. Mer lek gir bedre trivsel og motivasjon for læring hos de minste barna, men i stedet har de fått mer skriving, mer lesing og mer regning. SV mener at leken må tilbake i skolen.

SV tar også på alvor det stresset som mange barn og unge føler på i hverdagen, derfor mener vi elevene skal ha leksefri når de kommer hjem fra skolen. Vi vil ha mindre testing og nok kvalifiserte lærere slik at det blir mer tid til oppfølging av hvert enkelt elev. Motivasjon og læring henger nøye sammen. Når elevene er demotiverte, kjeder seg og ikke opplever at skoledagen er relevant er det vanskelig å gi god læring.

Fokus på læring

På karakterfrie ungdomsskoler føler elevene mindre stress i hverdagen og læringen blir bedre. SV vil ha forsterket vurdering av elevene gjennom mappevurdering. Det gir mer helhetlig blikk, og kan gjøres med eksterne sensorer.

Vi vil gi plass til det som mangler mest: Større vekt på kreativitet, kunnskap og dybdelæring, mer tid til praktiske og estetiske fag, mer fysisk aktivitet og sunn og gratis skolemat. Dette vil gi en bedre skoledag for elevene, en bedre arbeidsdag for lærerne, en bedre hverdag for familiene.

Styrke samarbeid mellom skole og SFO

SV vil innføre gratis SFO i hele landet med høyere kvalitet, nok ansatte og sterkere samarbeid mellom skole og SFO.

Lærer som skriver med kritt på tavle. illustrasjon

SV vil:

  • Beholde dagens 10-årige grunnskole med skolestart for 6-åringer, men at førsteklasse i større grad skal preges av læring gjennom lek og praktisk-estetiske fag i tråd med evalueringen av 6-årsreformen
  • Erstatte hjemmelekser med skolelekser i grunnskolen
  • Reversere deler av timetallsutvidelsene og heller prioritere økt lærertetthet og oppfølging, fremfor stadig mer teoretisering av skolen
  • Innføre gratis måltid hver dag i grunnskolen og videregående skole
  • Iverksette tiltak for barn og ungdom med ufrivillig skolefravær, eller som står i fare for
    å ikke fullføre utdanningsløpet, slik som produksjonsskolene
  • Sørge for at alle elever har tilgang på tilpassede læremidler og universell utforming
    ved sine skoler gjennom å etablere en ordning med rentefrie lån for universell
    utforming av skolebygg, samt en forpliktende tidsfrist om at alle skoler skal være
    universelt utformet innen 2035
  • I større grad ta naturen i bruk som læringsarena for å gjøre skoledagen mer variert og
    praktisk, styrke naturforståelsen og bidra til fysisk aktivitet
  • Ha et sterkere lov- og forskriftsfestet samarbeid mellom kulturskolen og grunnskolen
  • At skjerm i barnehage og skole skal brukes på læringsfremmede måter. Bruk av skjerm skal ikke være en erstatter for lærerens tilstedeværelse, og bruk av digitale læringsressurser skal være pedagogisk begrunnet
  • Innføre et nasjonalt mobilforbud i grunnskolen, når den ikke brukes til pedagogiske formål
  • Sørge for flere fysiske bøker i skolen
  • At alle skoler skal ha skolebibliotek
  • fjerne eksamen. Fordi alternative vurderingsformer er rettferdige og gir bedre læringsmiljø
  • sikre en god sidemålsopplæring med egen karakter i ungdomsskole og i studieforberedende opplæring, og sikre at nynorskelever har like gode vilkår i skolen som bokmålselever