Jernbane

Kort fortalt

SV vil at flere skal reise miljøvennlig med tog både i Norge og til utlandet, og at toget skal være konkurransedyktig med flytrafikken. Vi vil oppgradere det eksisterende jernbanenettet og redusere vedlikeholdsetterslepet, samtidig som flere viktige jernbaneprosjekter må realiseres for å gi et bedre togtilbud. SV vil flytte mer gods fra vei til bane. SV var mot jernbanereformen som ble innført i 2016 og vil at viktig infrastruktur, slik som jernbanen, skal eies og driftes av det offentlige.

SV vil at jernbanen skal binde landet sammen, og er viktig for beredskapen vår. Når vi skal reise langt eller frakte gods over store avstander, må vi velge jernbane. Utslippene og strømbruken fra elektrisk jernbane er nær null. Jernbane er dessuten svært arealeffektivt. SV vil flytte de store pengene i transportsektoren fra miljøfiendtlig motorveiprosjekter til jernbane og kollektivtransport.

Men vi kan ikke be folk ta toget, om toget ikke går. Vi må oppgradere det eksisterende jernbanenettet og redusere vedlikeholdsetterslepet. I tillegg må flere viktige jernbaneprosjekter må realiseres. Fjerntog skal gjøres konkurransedyktig med flytrafikken, og gods på bane må være konkurransedyktig med veitransporten.

Norsk jernbane har de siste årene vært preget av forsinkelser, signalfeil, og store vedlikeholdsetterslep. Oppsplittingen av jernbanen i mange ulike selskaper har gjort det vanskeligere å plassere ansvar og drive politisk kontroll. SV mener viktig infrastruktur, slik som jernbanen, skal eies og driftes av det offentlige og at kontrollen forblir i Norge.

Tog i landskap. Illusstrasjon

SV vil:

  • Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbane
  • Forkorte Bergensbanen i begge ender, så man kan reise Oslo-Bergen på fire timer, og i perioden jobbe for å sikre byggestart i Ringeriksbanen, fremdrift på prosjektene K5 Arna-Stanghelle og K5 Stanghelle-Voss og bedre regulariteten
  • Fortsette arbeidet med å bygge dobbeltspor mellom Oslo og Lillehammer, Halden og Skien
  • Bygge flere og lengre krysningsspor for å øke kapasiteten
  • Få fortgang i elektrifiseringen av de gjenstående jernbanestrekningene
  • Universelt utforme gjenstående jernbaneplattformer
  • Forbedre togforbindelsene til utlandet
  • Redusere billettprisene på tog, og innføre et rimelig nasjonalt ungdomskort for tog, buss og båt som gjelder for reiser i hele landet for alle under 20 år
  • Øke antall sovevogner og soveplasser i togene
  • Få tilbake stordriftsfordelene ved å renasjonalisere jernbanen og gjenetablere et enhetlig selskap med ansvar for tog, skinner og personell
  • Igangsette en uavhengig utredning med mål om å realisere lyntog mellom de største byene i Sør-Norge
  • innføre minstepris på flyruter der det finnes togalternativer, slik at det lønner seg å velge tog foran fly
  • innføre en flyavløsningsavgift på strekninger med togtilbud, der toginvesteringer kan erstatte fly fullstendig, etter modell fra ferjeavløsningsavgift
  • øke kapasiteten på jernbanen gjennom å starte planlegging av dobbeltspor på Ofotbanen og elektrifisere og modernisere Nordlandsbanen og Rørosbanen
  • satse på nullutslipps sjøtransport som sammen med en modernisering av den eksisterende jernbanen raskt, effektivt og miljøvennlig kan frakte gods og folk
  • ruste opp og knytte sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Arendalsbanen skal regnes som en del av fjerntogstrekningene, og det skal planlegges for dobbeltspor på Jærbanen og gjenåpning av Ålgårdbanen. Dovrebanen skal gjøres mer motstandsdyktig mot ekstremvær og Trønderbanen skal få to tog i timen fra Trondheim til Steinkjer.
  • realisere Nord-Norgebanen. Prioritere etapper der jernbane er viktig for nasjonal beredskap, store godsmengder og hvor det bor flest folk
  • bedre rammevilkårene slik at gods på bane kan konkurrere mot veitransporten. Bransjen trenger en bedre miljøstøtteordning, oppgraderte terminaler og utstyr, samt en reell kompensasjon ved avvik istedenfor flere avgifter.

Emner