Mange SV-seirer i enighet om statsbudsjett

Publisert av: Martin Grüner Larsen Publisert: 29. november 2022
Oppdatert: 06. desember 2022
Audun Lysbakken og andre SV politikere. foto

I dag er SV enig med Regjeringspartiene om statsbudsjettet. Avtalen ble presentert av partilederne i AP, Sp og SV i Vandrehallen på Stortinget. SV-leder Audun Lysbakken er storfornøyd.

– Jeg er veldig fornøyd med det SV har fått på plass i forhandlingene med regjeringen. Vi har sagt at vi ville prioritere å trygge folk som sliter nå når det har blitt dyrere å leve, kraftfulle tiltak som kutter klimautslipp og bremser oljeleting, og sist men ikke minst: Å sikre internasjonal solidaritet. Det gjør vi nå! sier Audun Lysbakken.

– Mange flere vil få økonomisk trygghet i dyrtiden, samtidig som vi fortsetter å rulle ut viktige velferdsreformer med gratis halvdagsplass i SFO for 2. klassinger og billigere tannlege til flere, sier Lysbakken.

– Vi får samtidig til mer kraftfull klimapolitikk. Vi setter bremsene på for leting etter nye oljefelt i denne stortingsperioden, og vi får vernet sårbare områder.

– Jeg er ekstra glad for at vi får til et kjempeløft for internasjonal solidaritet. Det er store behov for humanitær bistand, både på grunn av krigen i Ukraina og ringvirkningene av både krigen i Ukraina og klimaendringene i andre fattige land.

– I tillegg er SV og regjeringspartiene enige om å få på plass en tøffere utflyttingsskatt som gjør at de som flytter ut av landet må skatte av det de har tjent seg rike på i Norge, sier Lysbakken.

Enigheten innebærer blant annet:

Budsjettforlik med verbaler.

Tabeller.