Drosje

SV vil ha en seriøs drosjenæring og et drosjetilbud i hele landet. Vi vil derfor regulere drosjemarkedet slik at vi kan forhindre skyhøye priser, sikre at det blir mulig å leve av å kjøre drosje, og forhindre skatteunndragelse og sosial dumping i næringen. 

Solberg-regjeringen frislipp i taxinæringen førte til at antallet drosjeløyver mer enn doblet seg, ga et dårligere tilbud til passasjerene og gjorde det vanskeligere for sjåfører å få det til å gå rundt økonomisk. SV har i budsjettforhandlingene de siste fire årene fått gjennomslag for flere viktige grep som bidrar til å rydde opp, blant annet gjeninnføring av sentraltilknytningsplikten og makspris, men det er fortsatt behov for flere tiltak som kan sikre en seriøs næring.

SV vil:

  • Sikre en seriøs drosjenæring og hindre sosial dumping i næringen.
  • Gi drosjenæringas enerettsordning i distriktene nytt innhold ved at offentlige oppdrag som skolekjøring, pasientkjøring og TT-kjøring i større grad samordnes og tilbys drosjene som er tildelt enerett, slik at tilbudet på drosje i distriktene ikke forringes.
  • Gjeninnføre fylkesvise løyvedistrikt, som sikrer fylkene bedre kontroll med at drosjetilbudet i fylket møter behovet
  • At kollektivtransporten skal være fossilfri, og at drosjekjøringa skal være utslippsfri. SV vil sette krav i offentlige anbud, innkjøp og løyver om fossilfri kollektivtransport og utslippsfri drosjenæring.