Kvinnehelsedag på Grorud

Oppdatert: 05. desember 2022
Fire medlemmer i Grorud SV oppstilt på kvinnehelsedagen

Lokallag: Grorud SV

Lokallagsleder Tale Pleym forteller om arrangementet:

Grorud SV arrangerte Kvinnehelsedagen lørdag 18. juni med blant annet Sex og samfunn, Norske Kvinners Sanitetsforening, Endometrioseforeningen og mange flere!

Én ting er helt klart – dette skal vi gjøre neste år også! Kvinnehelse er underfinansiert, underprioritert og underforsket på. Temaene på vår Kvinnehelsedag viste tydelig at vi ikke vet nok om kvinnekroppen og kvinnehelse, men etter denne dagen er vi i det minste på god vei!

Vi hadde organisasjoner og foreninger som stod på stand, og vi hadde foreninger og enkeltpersoner som holdt innlegg.

Våre bidragsytere var Sex og samfunn, Norske Kvinners Sanitetsforening, 1001 dager, Endometrioseforeningen, Ammehjelpen, Oslo Krisesenter, NOK senter (mot incest og seksuelle overgrep), Mammografiprogrammet fra kreftregisteret, og journalist, forfatter og foredragsholder Frøydis Hågvar. I tillegg deltok våre egne byråd, Omar Samy Gamal, og stortingsrepresentantene, Andreas Sjalg Unnerland og Marian Hussein.

Maria Røsok, daglig leder i Sex og samfunn, hadde med seg ‘Viva la vulva’ utstillingen – som viser helt naturlige vulvaer i alle slags varianter. Røsok snakket om klitoris, at det er det eneste organet i kvinnekroppen som kun er for nytelse, og at det er mye større enn ‘tappen’ som syns. Klitoris er faktisk 12-15 cm lang, og den har dobbelt så mange nerveendinger (8000 stk) som penishodet (4000stk)!

Marit Stene Severinsen, jordmor og fra Norske Kvinners Sanitetsforening, kom sammen med to doulaer. Flerkulturell doula er en kvinne som arbeider som fødselshjelp. Hun snakker samme språk som den gravide kvinnen, og bidrar til at kvinnen får støtte gjennom fødselen og i møte med jordmor/sykehuset.

Hva er ofte det største behovet kvinner har etter fødsel? Svaret er psykisk helsehjelp. 1001 dager er en landsforening som jobber med mental helse under graviditet og etter fødsel (Perinatal Mental Helse (PMH). Lena Yri Engelsen, generalsekretær, fortalte oss om viktigheten av mental støtte for kvinnen i fødselsomsorgen. For ‘En syk mamma kan ikke ta vare på babyen, familien eller seg selv’.

Med overskriften «Autistiske jenter får psykiske problemer fordi de ikke blir sett» viste Frøydis Hågvar, journalist, forfatter og foredragsholder, at det er store forskjeller på autisme hos jenter og gutter, og mange leger ikke vet dette. Derfor får jenter ofte ikke den samme hjelpen som gutter, og det gjør at mange kvinner får psykiske problemer som kan vare hele livet.

Maylén Mago Pedersen bidro med sin ærlige og kampklare poesi – om kvinnerollen i alle faser i livet.

Omar Samy Gamal åpnet Kvinnehelsedagen, Andreas Sjalg Unnerland holdt innlegg om samtykkeloven og SVs press på regjeringen, og Marian Hussein avsluttet dagen vår.

Nå starter Grorud SV sitt arbeid med å utarbeide politiske krav for å få mer fokus på og kunnskap om kvinnehelse!