Hjelp til ofrene for krigen i Ukraina

Publisert av: Martin Grüner Larsen Publisert: 18. mars 2022
Oppdatert: 18. august 2022
Kirsti Bergstø og Jonas Gahs Støre intervjues i vandrehallen. foto
Foto: Anita Arntzen / Stortinget (CC BY-NC-ND 2.0)

Det er bra at Norge stiller opp for ofrene i krigen mot Ukraina. SV er klar for dialog med regjeringen om hvordan vi best kan hjelpe.

Idag kom statsministeren til Stortinget for å redegjøre for regjeringens grep for å håndtere utfordringene fra krigen i Ukraina. SV-leder Audun Lysbakken er fornøyd med mange av grepene fra regjeringen, og partiet står klar til å forhandle med regjeringen om innholdet i krisepakken.

– Jeg vil berømme regjeringen for å ta et tydelig grep i solidaritet med det ukrainske folket. Det er bra at vi nå henter flyktninger fra Moldova. Samtidig må vi vurdere andre fordelingsmekanismer for flyktninger. Jeg vil oppfordre Norge til å vurdere å ta spesielt ansvar for enslige mindreårige og spesielt utsatte barn som flykter fra barnevernsinstitusjoner og kostskoler i Ukraina, i samarbeid med ukrainske myndigheter, UNICEF og UNHCR, sier Lysbakken.

Han ønsker at regjeringen legger mer innsats i arbeidet med å støtte sanksjonene mot russiske oligarker og deres formuer:

– Det er avgjørende at sanksjonene treffer den russiske eliten. Derfor må vi øke innsatsen mot skatteparadis, og sikre at vi kan ta i bruk all informasjon tilgjengelig for å identifisere eiendelene til de sanksjonerte personer. Vi må få på plass det norske eierskapsregisteret snarest, med lavere grenser, og jobbe for et internasjonalt register.

På forsvarsområdet er Lysbakken positiv til grepene regjeringen har valgt.

– SV støtter økning av forsvarsbudsjettet, og prioriteringene ser fornuftige ut. Mer seiling, overvåking av nordområdene og mer folk og utstyr innebærer en styrking av forsvaret som trengs nå, og i tråd med forbedringer SV har etterlyst lenge, sier Lysbakken.

Det viktigste utover å få stoppet krigen er å få hjulpet ofrene og Ukraina, sier Lysbakken.

– Det er avgjørende at vi stiller opp med nødhjelp og bistand i det omfanget som trengs, for krigen kommer til å skape ringvirkninger. Derfor oppfordrer vil regjeringen til å oppheve frysen i internasjonal bistand, sier Lysbakken.

Sanksjonene mot Russland skaper også risiko for at arbeidsplasser går tapt i Øst-Finnmark. Lysbakken varslet at SV ville ha flere tiltak for å dempe skadene i Finnmark. Regjeringens låneordning til næringsliv i Øst-Finnmark, der det er anslått at 500 arbeidsplasser står i fare, er bra, mener Lysbakken. Han sier at SV også vil støtte lokalsamfunnet og ha investeringer i infrastruktur i Øst-Finnmark.