Byvandring i Rana

Publisert av: Stine Solvoll Navarsete Publisert: 05. desember 2022
Oppdatert: 05. desember 2022
Tre mennesker foran statue i Rana

Lokallag: Rana SV

Lokallagsleder i Rana SV, Ingrid Lorentzen Kildal, forteller om arrangementet:

Den 20. Oktober i år inviterte Rana SV Jan Vardøen til en byvandring og et foredrag i forbindelse med at Rana nå med all sannsynlighet vil oppleve en befolkningsvekst.

Vi startet dagen med byvandring sammen med Jan Vardøen, Ingrid Lorentzen Kildal (leder Rana SV), Sven Henriksen (fra styret i Rana SV) og Stig Roald Frammarsvik (påtroppende kommunaldirektør for tekniske tjenester, og daglig leder i Park22)

Vi brukte litt tid til å se oss rundt i byen, slik at Vardøen kunne få et lite inntrykk av sentrum. Så spiste vi lunsj på Bakeribygget (aktivitetssenteret i avdeling for psykisk helse og sosiale tjenester) På kvelden hadde Jan Vardøen et foredrag for oss, og vi hadde invitert de andre partiene i Rana, samt næringsliv og ledelsen i kommunen. Vi fikk et inspirerende foredrag med innblikk i Vardøens historie som utvikler og gründer i Oslo. Etter foredraget hadde vi en panelsamtale mellom Vardøen, Ingvild Skogvold (leder i Ranaregionens næringsforening) og Stig Roald Frammarsvik, der Ingrid Lorentzen Kildal ledet samtalen. Vi fikk snakket om hvordan vi skal tenke rundt bærekraftig byutvikling og det økende behovet for boliger ved en befolkningsøkning.