Matvarepriser

Når matprisene øker mer enn lønna øker, så merkes det på folks lommebok. Tall fra Statisk Sentralbyrå viser oss at matvareprisene øker mye mer enn andre varer, samtidig som eierne av de store matvarebutikkene blir stadig rikere.

SV mener at det ikke kan være slik at noen få kan tjene seg søkkrike på at mat blir stadig dyrere for vanlige folk med vanlige lønninger. I dag fungerer dagligvarebransjen særdeles dårlig for både forbrukere og de som produserer maten. SV vil ha et marked som gir priser på et fornuftig nivå, bedre utvalg i butikkene og at mer av verdiene skal tilfalle bonden. Da må vi bryte ned dagligvarebaronenes makt.

SV vil

Sørge for bedre konkurranse og lavere priser ved å innføre begrensninger for både leverandører og kjeder.

Myndighetene må få mulighet til å kontrollere, sanksjonere mot eller bryte opp bryte opp monopoler eller markedsdominans.

I dag har Konkurransetilsynet for få muligheter til å gjøre noe med konkurranseforholdene i bransjen, og konsentrasjonen av makt har bare økt de siste årene.  

Gjennom å splitte selskaper med sterk markedsdominans ville en å sikre lavere priser for forbrukerne og bedre konkurranse gjennom å muliggjøre nyetableringer. 

På grunn av den ekstreme maktkonsentrasjonen i bransjen både blant dagligvarekjedene og på leverandørsiden, så er konkurransen i Norge for dårlig og dermed har vi et høyt prisnivå på matvarer. Samtidig som prisene har økt har aktører i dagligvarebransjen levert enorme overskudd.

Paraplykjedenes kontroll over dagligvaremarkedet i Norge, hvor tre kjeder kontrollerer dagligvarebransjen, er unikt i europeisk sammenheng. Også i produsentleddet er det få aktører med stor markedsmakt og som innen visse varesegmenter har tilnærmet monopol.

Gigantselskaper får i økende grad full kontroll over hele verdikjeder gjennom oppkjøp og vertikal og horisontal integrasjon. Vertikal integrasjon betryr for at man eier både flere ledd i verdikjeden. Dersom man eier både varelagret, transportsystemet og butikkutsalget, får man mulighet til å sette den prisen man vil, og kan for eksempel selge varer billig til egen butikk og dyrt til andre, noe som gjør det veldig vanskelig å starte opp nye bedrifter. Horisontal integrasjon betyr at et selskap kjøper et annet selskap på samme nivå i verdikjeden, atltså at et og samme selskap eier nesten alle butikkene i et område, selv om de har ulikt navn. Da kan sitte tilnærmet like priser, fordi butikkene ikke egentlig konkurrer med hverandre, for alle skal tjene penger til samme selskap.