Nei til motorvei over dyrkajord!

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 12. desember 2019
Oppdatert: 09. juni 2021
Lesetid: ca. 2 min
FNS klimapanel og Norsk Klimaservicesenter har Begge kommet med rapporter som peker på at behovet for å bevare dyrkajorda er prekært fordi været vil bli enda mer ekstremt, og faren for uår og svikt i avlingene øker.

I framtida må vi spise mer grønnsaker og korn og mindre kjøtt fordi ekstremværet vil gjøre matforsyningen mer sårbar. Vi må også produsere mer fór og mat lokalt og importere mindre kraftfór for å kutte i klimagassutslipp. Vi må kort og godt erkjenne at vi står overfor ei nasjonal krise som krever at vi endrer den politiske kursen radikalt. Det betyr at vi også må gå tilbake og se på vedtak som allerede er fattet og vurdere dem på nytt.

SV mener derfor at den videre planlegginga av 4-felts motorveg over den beste matjorda i Trøndelag må stanses. Bare på strekninga Åsen – Mære vil en ny vegtrase rasere ca. 1.200 da god dyrkajord. Tungtransport og biler med tilhengere har ikke lov til å kjøre over 90 km, så behovet for ei fartsgrense på 110 km er begrenset. Økt fart betyr også dårligere trafikksikkerhet, økt forurensing og økt dekkslitasje. Med svært få avkjøringer på ny E6 vil den lokale trafikken øke og føre til mer svevestøv og helseplager for lokalbefolkninga.

SV foreslår heller ei opprusting av E6, i hovedsak etter nåværende trasé, med midtdeler på hele strekninga, ekstra forbikjøringsfelt og ei maks fartsgrense på 90 km.

Dette vil redusere kostnadene, øke trafikksikkerheten, redusere forurensninga og spare god dyrkajord. Ut fra trafikksikkerhetshensyn vil det være behov for noen nye trasévalg med tunnelløsninger.

SV mener at pengene som spares på ei slik løsning bør brukes til å ruste opp og utvide Trønderbanen med elektrifisering, dobbeltspor og vekslingsspor.

Forslaget om ny 4-felts motorveg over dyrkajord i Trøndelag, og med ei fartsgrense på 110 km, er ikke i samsvar med FNs klimamål og nasjonale mål for vern av dyrkajord og trafikksikkerhet. Nåværende planer for E6-utbygging må derfor stanses.

Forslag til uttalelse:

Trøndelag fylkesting mener at planene om ny E6 trasé over god dyrkajord i Trøndelag, med ei fartsgrense på 110 km, ikke er i samsvar med FNs klimamål og nasjonale mål for jordvern og trafikksikkerhet. Nåværende planer for E6-utbygging bør derfor stanses. Fylkestinget anbefaler i stedet en opprusting av E6, i hovedsak etter nåværende trasé, med midtdeler på hele strekninga og med forbikjøringsfelt, og med ei maks fartsgrense på 90 km.

Ut fra trafikksikkerhetshensyn vil det være behov for noen nye trasévalg med tunnelløsninger. Pengene som spares på ei slik løsning bør brukes til å ruste opp og utvide Trønderbanen med elektrifisering, dobbeltspor og vekslingsspor.