Valgperiodens siste fylkestingsmøte

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 12. juni 2019
Oppdatert: 09. juni 2021
Onsdag 12. og torsdag 13. juni arrangeres periodens siste fylkestingsmøte på Oppdal. På sakslisten står 39 saker, 17 interpellasjoner og fem spørsmål som alle skal drøftes under møte. For SVs fylkestingsgruppe er regionbusstilbudet, Nord Universitet, vindturbiner, satsing på grønne og rettferdige tiltak, samt frafall i videregående skole og ungdoms psykiske helse blant de viktigste sakene.

I valgperiodens siste fylkesting behandler vi flere store og viktige saker. Vi gir høringssvar på forslaget til ny studiestruktur ved Nord Universitet, vi skal avgjøre om vi skal ta tilbake regionbusstilbudet i egenregi, vi gir høringssvar på NVEs forslag til nasjonal ramme for vindkraft på land og vi fordeler hele 46,5 millioner av mindreforbruket for 2018 til tiltak som skal gjøre Trøndelag grønnere, tryggere og mer rettferdig. Vi skal også behandle utfordringsdokument for økonomiplanen for 2020-2023. For SV er det her viktig å peke på de utfordringene vi ser innenfor videregående skole med frafall og ungdommens psykiske helse, samtidig som en stram økonomi for fylkeskommunen gjør en satsning utfordrerne. Vi må også sikre naturmangfold, kutte i klimagassutslipp og skjerpe jordvernet, sier gruppeleder Rakel Skårslette Trondal.

Torgeir Strøm er tydelig på hva han mener er fylkestingets viktigste sak.

Vi kan ikke løse et miljøproblem, klimakrisa, med å lage et nytt miljøproblem, tap av naturmangfold. Våre barnebarn skal kunne oppleve urørt natur og rein som beiter i fjellheimen. Derfor er det så viktig at vi på dette fylkestinget sier nei til NVEs forslag til rammeplan for nye utbyggingsområder i Trøndelag, sier Torgeir Strøm og fremmer derfor forslag til utfordringsdokumentet under plan og næring sammen med resten av fylkestingsgruppa.

Samiske interesser og samisk reindrift utfordres i Trøndelag av vindkraftutbygging og av konflikter med grunneiere. En god og respektfull dialog mellom samiske reineiere, grunneiere og næringsliv er fortsatt en utfordring i trønderske kommuner. SV mener Trøndelag Fylkeskommune har et særlig ansvar for å bidra med tiltak og arenaer for dialog som sikrer forståelse mellom de ulike interessepartene i arealkonflikter i Trøndelag og at de samiske interessene blir både hørt, respektert og ivaretatt i kommunene.

SV ser også et behov for at arbeidet med å sikre et seriøst arbeidsliv i Trøndelag må fortsette. Trøndelag Fylkeskommune har vedtatt en anskaffelsesstrategi som skal sikre at anskaffelsene skal forbedre arbeidsforhold, øke respekten for grunnleggende menneskerettigheter og fremme sikkerhetskultur og et seriøst arbeidsliv. Det stilles tydelige krav til bruk av faglærte og lærlinger. Bruk av bemanningsbyråer skal godkjennes og det er et krav om at de som utfører kontraktarbeid i all hovedsak er fast ansatt. SV mener Trøndelag Fylkeskommune må fortsette arbeidet med å sikre at vedtatt regler for anskaffelser blir fulgt og at kontrollen for etterlevelsen av kontrakts krav er god nok og å sikre alle ansatte i egen virksomhet hele, faste stillinger.

I tillegg til dette fremmer SV blant annet en interpellasjon om tannhelse med mål om at tannhelse skal sidestilles med andre offentlige helsetjenester. Dette fordi Trøndelag Fylkeskommune må fortsette arbeidet for å sikre et godt tannhelsetilbud for hele den trønderske befolkningen og det er for SV spesielt viktig at mennesker med alvorlige psykiske lidelser får et godt tilbud og rimelig tilbud.

Les mer om det vi har jobba med på fylkestinget her:

Kollektivtrafikk i egenregiLast ned
En trygg skole der du borLast ned
Nord UniversitetLast ned
Næringsutvikling i TrøndelagLast ned