Evakuer Moria nå!

Publisert av: Vestfold og Telemark SV Publisert: 03. mars 2020
Oppdatert: 16. juni 2021
Lesetid: ca. 1 min
Det ble vedtatt 8 uttalelser på årsmøtet for Vestfold og Telemark SV. Evakuer Moria var en av de 8. Under også lenke til resten av uttalelsene.

Vestfold og Telemark SV slutter seg til oppropet fra en rekke humanitære organisasjoner om å evakuere barna fra Moria. Samtlige flyktningeleirer i Europa bryter barnekonvensjonen på alle punkter hver dag. Vi krever at Norge skal være en pådriver for at menneskerettighetene overholdes i europeiske flyktningeleirer, og at barns grunnleggende behov blir dekket. Norges utenriksminister må ta initiativ til å finne en felles europeisk løsning på hvordan barn kan evakueres fra flyktningleiren Moria.

Det bor i dag 19 000 mennesker i flyktningeleiren Moria, en leir som var beregnet for 3000 flyktninger. Forholdene i leiren er ikke bare uakseptable, de er livsfarlige, inhumane og håpløse i ordets rette forstand. Hjelpearbeidere beskriver forferdelige sanitærforhold, timelange matkøer og familier med nyfødte barn som lever i tynne sommertelt.

De beskriver også spedbarn som dør av dehydrering, og barn ned i toårsalderen som driver med selvskading. Det har forekommet både selvmord og selvmordsforsøk blant barn og unge som burde vært alt for små til å miste lysten til å leve. Det å akseptere disse umenneskelige forholdene og lidelsene, hvor vi åpenbart har ressursene til å hindre dem, er et stort svik. Et svik mot barna i Moria og et svik mot de idealene vi bygger vårt samfunn på.

Porsgrunn 01.03.20, Fylkesårsmøtet Vestfold og Telemark SV

Les resten av våre uttalelser her: