SVs budsjett ville styrket Innlandssamfunnet

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 11. desember 2020
Oppdatert: 16. juni 2021
Lesetid: ca. 3 min
SV ville styrke Innlandssamfunnet med 106 millioner, men fikk ikke fylkestinget med på sitt alternative budsjettforslag.

– Vårt alternative budsjett satser på kommuner, bedrifter og frivillig sektor i hele fylket. Det er synd flertallet ikke støttet våre forslag om blant annet helserådgivere, klimafond og bredbåndutbygging, sier gruppeleder for SV på fylkestinget, Hans Olav Lahlum.

Dramatisk første år som Innlandet

Gruppelederen dro de lange linjene i sitt innlegg om SVs forslag til fylkesbudsjett.

– År 1 av historien om Innlandet fylkeskommune ble mer dramatisk og vanskelig enn noen av oss i fylkestinget kunne forutse i januar. Ved utgangen av et kriseår står vi her nå med krevende prioriteringer av ulike gode formål, foran et nytt år med press og usikkerhet både på utgiftssiden og inntektssiden, sa Lahlum fra den digitale talerstolen.

Gruppelederen la ikke skjul på at det største ansvaret for det stramme budsjettet ligger hos regjeringen og statsbudsjettet de har jobbet fram med sine samarbeidspartier:
– Vi beklager at utilstrekkelige kompensasjonsordninger for fylkeskommuner og kommuner utløser en langvarig økonomisk krise og hardhendt slankekur for mange av dem. SVs forslag til statsbudsjett for 2021 ville gitt Innlandet fylkeskommune 103 millioner mer i overføringer og et helt annet økonomisk handlingsrom.

SV foreslo flere endringer som skulle gjøre fylkeskommunen sterkere til stede i folks hverdag.
– I en krevende situasjon hvor koronakrisen medfører økte utgifter samtidig som regjeringen ikke kompenserer Innlandet fylkeskommune med tilstrekkelige midler, blir budsjettet for 2021 en viktig og kritisk test for hvilken rolle den nye fylkeskommunen skal ha, sa Lahlum i debatten.

Næringsfond og klimafond

SV ønsker å legge til rette for en sterkere utvikling i de delene av Innlandet som har kapasitet for vekst og bidra til å fordele befolkningsveksten på en mer bærekraftig måte. Derfor foreslo partiet å reversere kuttet til kommunale næringsfond.

Fylkestingsrepresentant Bjørnar Tollan Jordet argumenterte for forslaget i sitt innlegg i budsjettdebatten:
– Næringssvake kommuner og kommuner hvor næringslivet er uforholdsmessig hardt rammet av pandemien trenger mer drahjelp. SV er derfor helt uenig med fylkesrådmannen i at overføringen til kommunale næringsfond skal fjernes. Tvert imot trenger vi en større gjennomgang på virkemiddelapparatet på næring for å sikre at de store pengene legges så nære som mulig bedriftene våre.

SV foreslo også å øke fylkeskommunens klimafond.
– Store investeringer er nødvendige i nye næringer, fornybar energi og infrastruktur – og det offentlige må gå foran og være en pådriver. Derfor vil vi sette av enda større midler til det grønne skiftet og foreslår å øke avsetningen til klimafondet med 25 millioner.  Å sette pengene i arbeid for klimaet handler om å flytte pengene over på klimavennlige prosjekter, som omstiller og kutter utslipp i tråd med Parisavtalen, sier fylkestingsrepresentant Mai Bakken.

Innlandet SVs fylkestingsgruppe: Hans Olav Lahlum, Mai Bakken og Bjørnar Tollan Jordet.

Håper på bedre tider

SVs representanter håper dette fylkestingsbudsjettet blir det siste med rammer fra et blåblått statsbudsjett.
– Vi håper og tror at 2021 vil bli et overgangsår, og at vi når budsjettet for 2022 skal vedtas vil være gjennom koronakrisen og ha fått på plass en ny regjering som tilbyr overføringer bedre i samsvar med de oppgavene fylkeskommuner og kommuner er pålagt å ivareta, sa Lahlum i debatten.

Etter voteringen er det en litt skuffet gruppeleder som oppsummerer:
– Vi er glade for at noen av de viktige forbedringene vi foreslo kom med, men hadde ønsket et større grønt skift og at fylkeskommunen i større grad tok på seg lokomotivrollen for hjelpe kommunene i Innlandet over en krevende kneik.