Barnevernstjenesten

En god barndom varer hele livet – og i generasjoner. SV vil jobbe for at alle barn har en god og trygg oppvekst, og da er det viktig å anerkjenne at alle voksne har ansvar for alle barn og unge. Barnevernet må sikres de ressursene som trengs for å sikre at barn og unge i Bergen får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid.

Et godt barnevern er viktig for kampen mot sosiale forskjeller. SV vil styrke det forebyggende arbeidet i barnevernet gjennom pedagogisk-psykologisk tjeneste, helsestasjoner og skolehelsetjenesten. Barnevernet må oppleves som en ressurs for foreldre i alle livssituasjoner, og samarbeidet med hjemmet må styrkes.

Vold og seksuelle overgrep mot barn er et alvorlig samfunnsproblem. Innsatsen for å avdekke slike overgrep må økes, samtidig som det forebyggende arbeidet styrkes.

SV vil:

* Avkommersialisere barnevernet slik at hver krone i tjenesten kommer barn og unge til gode. Anbudene i barnevernet skal avvikles.

* Styrke bemanningen i barnevernet gjennom å innføre en veiledende bemanningsnorm på 9 – 15 barn per kontaktperson, i samarbeid med de ansattes organisasjoner.

* Innføre tillitsreform i barnevernet, og sikre tid til refleksjon og faglig utvikling for alle ansatte.

* At terskelen for å sende bekymringsmeldinger til barnevernet skal senkes ytterligere.

* Styrke barneverntjenestens kompetanse innenfor rus, psykiatri og traumeforståelse, og legge til rette for bedre oppfølging av barn i fosterhjem.

* Øke barneverntjenestens flerkulturelle kompetanse og innføre dialogprosjekt mellom innvandrergrupper og barnevernet.

* Prioritere tiltak for å få lavere turn over blant de ansatte gjennom status- og kompetanseheving, og lønns- og ansiennitetsordninger som gjør at folk vil stå i jobb lenger.

* Styrke Utekontakten.

Har du innspill til teksten? Innspill, ideer og forslag mottas med takk.

Bruk dette skjemaet for å komme med innspill.