Norge må beklage sin behandling av transpersoner

Publisert av: Oslo SV Publisert: 26. juni 2020
Oppdatert: 26. juni 2020
I Norge, frem til 1. juli 2016, ble mennesker som trengte å endre juridisk kjønn tvunget til å gjennomgå en irreversibel sterilisering.

Prosessen før, for å i det hele tatt komme så langt, var for mange lang og krenkende. Mange fikk avslag i prosessen som kunne ta opp til åtte år.

Det gjør at mange mennesker levde i usikkerhet med identifikasjonspapirer som ikke faktisk identifiserte dem. Å leve med feil juridisk kjønn gjør mennesker sårbare for diskriminering og trakassering. Og mage lever fremdeles med skadevirkningene av å bli tvunget til å gjennomgå sterilisering, uten tilbud om å fryse ned sine reproduktive celler. Å presse mennesker til å gjennomgå sterilisering er inhumant og grusomt, det er en skammelig del av Norges nyere historie.

Nå har en rekke organisasjoner fra det skeive miljøet krevd at Norge gjør som Sverige og sier unnskyld for uretten og den umenneskelige behandlingen landet vårt har utsatt transpersoner for. Og at det skal opprettes en erstatningsordning for dem som har blitt tvunget til å gjennomgå en irreversibel sterilisering. Beklagelse og erstatning skulle bare mangle. Bergen SV stiller seg bak dette kravet og videresender det til våre stortingspolitikere. Det er på høy tid at Norge beklager sine overtramp og tar innover seg de skadene landet vårt har påført transpersoner. Vårt mål er et samfunn hvor alle har råderett over egen kropp og kan leve ut sin identitet og kjønnsuttrykk basert på likeverd, uten fare for diskriminering og trakassering.

Hilde Boberg Andresen, lokallagsleder i Bergen SV

Les støtte-uttalelsen fra Bergen SVs styre, vedtatt 25.06.20 her: https://bergen.sv.no/rettferdighet-og-oppreising-til-transpersoner/

Les kravet fra organisasjonene her: https://blikk.no/forbundet-for-transpersoner-i-norge-foreningen-fri-fri/rettferdighet-og-oppreisning-til-transpersoner/194708