Kvinner på topp for SV

Publisert av: Agder SV Publisert: 16. november 2020
Oppdatert: 09. juni 2021
Agder ligger etter på likestilling. SV svarer med kvinnelig toppkandidat til Stortinget både i Aust-Agder og Vest-Agder, med Mirell Høyer-Berntsen og Solveig Skaugvoll Foss på topp på hver sin liste.

Det ble klart da Agder SV avholdt digitalt nominasjonsmøte lørdag 14. november. Der ble det lite dramatikk, og nominasjonskomiteens forslag til valglister ble vedtatt. Aller øverst på listene i de to valgkretsene havnet Mirell Høyer-Berntsen fra Arendal og Solveig Skaugvoll Foss fra Lyngdal.

1. kandidat i Aust-Agder: Mirell Høyer Bertsen (40), Arendal

– Jeg har en ambisjon om å markere meg som en av landets tydeligste politikere på miljø og grønne arbeidsplasser, sier Høyer-Berntsen.

Høyer-Berntsen har siden 2019 vært gruppeleder for SV i fylkestinget, og vært et friskt pust i politikken i Agder med sitt sterke engasjement for rettferdighet, arbeidslivspolitikk og miljøsak.

– Vi må redusere utslippene, redusere forskjellene mellom folk og for å få det til må vi ha en ny regjering. Den vi har nå funker rett og slett ikke, sier hun.

Høyer-Berntsen er utdannet innen juss, økonomi og ledelse. Men veien dit var heller ikke tradisjonell. Utdannelsen ble tatt i godt voksen alder etter at hun skrev seg ut fra videregående i tredje klasse. For hun er absolutt ikke fra noen akademikerfamilie, hun er datter av to generasjoner med renholdere og industriarbeidere. Noe hun er veldig stolt av.

– Mamma har alltid vært mitt store forbilde, hun er en av de sterkeste kvinnene jeg vet om. Mamma var selv datter av en renholder og husholderske, og de har begge alltid båret med seg en enorm stolthet og glede over jobben sin.

1. kandidat i Vest-Agder: Solveig Skaugvoll Foss (23), Lyngdal

– Det er veldig stas å bli valgt øverst på Stortingslista, og jeg gleder meg til å drive valgkamp, sier Foss.

Tross sin unge alder har hun allerede erfaring fra Stortinget, da hun i fjor vikarierte for Kari Elisabeth Kaski i finanskomiteen og som partiets finanspolitiske talsperson. Da ledet hun også arbeidet med SVs alternative statsbudsjett.

Engasjementet for rettferdighet og miljø har hun hatt med seg siden svært ung alder, og allerede som 14-åring tok hun initiativ til å starte opp Farsund og Lyngdal SU.

– Det er uaktuelt for meg å sitte å se på at miljøet raseres, tjenester raseres og at forskjellene i makt og rikdom øker. Vi bør ha mye større ambisjoner for landsdelen vår enn dagens sørlandsbenk har, mener hun.

Øvrige kandidater:

2. kandidat Aust-Agder, Espen Lia (48): Lærer, Lillesand

Hjertesaker:

2. kandidat Vest-Agder, Robin Hansson (28): Fornybar energi ingeniør, Kristiansand

3. kandidat Aust-Agder, Amina Bitar (37): Sosionom, Arendal

3. kandidat Vest-Agder, Anija Wormsen (52): Kulturskolerektor, Farsund

Hjertesaker:

4. kandidat Aust-Agder, Helge Thorbjørnsen (61): Yrkesseksjonsleder i Fargorbundet, Froland

Hjertesaker:

4. kandidat Vest-Agder, Jason Alexander Kannemeyer (34): Vekter og hovedtillitsvalgt, Vennesla

Hjertesaker:

5. kandidat Aust-Agder, Inger Margrethe Stoveland (47): Leder senter for ung kunst og kultur ved UiA, Lillesand