Solidaritet med Rojava – Tyrkia ut

Publisert av: vagan Publisert: 02. desember 2019
Oppdatert: 27. januar 2022
Lesetid: ca. 2 min
Marthe Hammer gruppeleder i Fylkestinget, holdt appell i Bergen i solidaritet med Rojava og kurderne

Kurdere og folk fra hele verden, nå står vi sammen i solidaritet for Rojava, i solidaritet med kurderne som er under angrep.

Over hele verden reiser folk seg opp for kurderne og mot den skammelige tyrkiske invasjonen. Kurderne har vært spydspissen i kampen mot IS på vegne av oss alle. Det er altså sånn at over 10.000 kurdiske peshmerga (soldater) har mistet livet i kampen mot IS. En kamp som har ført til over fem millioner flyktninger og syv millioner internt fordrevne, både kurdere og andre folkegrupper. Kurderne har gitt sine liv for vår trygghet.

Likevel gjentar historien seg. Slik som at kurderne har blitt forrådt av stormaktene før, blir kurderne forrådt enda en gang. USA har brukt kurderne for å nå sine mål, og nå som de er ferdige gir de regimet i Tyrkia grønt lys til å angripe, og lar kurderne dø.

Og la det ikke være noen tvil. Den tyrkiske invasjonen er en aggressiv angrepskrig, stikk i strid med folkeretten. En ulovlig krig.

Det er flere grunner til at det som skjer nå er så voldsomt alvorlig: Det betyr en ny krig i Syria, det kan bety en ny flyktningkrise – og det kan bety at mange av de IS-krigerne kurdiske styrker har tatt til fange havner på rømmen og på frifot.

Store konsekvenser som vil ramme hele regionen, og Europa.

Men, det kan se ut som at det internasjonale samfunnet begynner å våkne litt. Og det kan se ut som at flere nå skjønner at man ikke bare ofrer kurderne, men at man også står i fare for at IS vil vokse igjen eller at det kan bli land- mot-land krig i Midtøsten.

I forrige uke sa NATO-sjef Jens Stoltenberg at han stoler på at Tyrkia vil vise tilbakeholdenhet – det var pinlig passivt. Nå fordømmer heldigvis NATO invasjonen. Og ikke bare NATO, også USA og Norge har den siste uka fordømt invasjonen, noe de ikke hadde gjort forrige helg.

Det er en voldsom tragedie det som nå holder på å skje. Kurderne blir dolket i ryggen invadert av NATO-landet Tyrkia, vår allierte. Kurderne har nå inngått en avtale med Assad-regimet. Så i valget mellom pest eller kolera velger kurderne en undertrykker de i hvert fall kjenner. Dette bare understreker hva slags svik USA og Vesten nå har begått overfor kurderne.

Det vi trenger nå er kraftige sanksjoner mot det tyrkiske regimet.

SV har krevd stans i norsk våpeneksport til Tyrkia, og det har vi heldigvis klart – det skal ikke selges mer våpen til Tyrkia.

Nå trenger vi flere, sterke økonomiske og diplomatiske sanksjoner for å ramme det tyrkiske regimet generelt og Erdogan spesielt. Fordi, Tyrkia må føle på konsekvensen av å bryte folkeretten, hvis ikke – finnes det ikke noe lov og orden igjen i verdenssamfunnet. Det må også Norge være tydelige på.

Gode kamerater. Rojava har vært et lyspunkt i en region med mye mørke. Rojava er en oase for mangfold og for likestilling, det er sekulært, det er deltaker demokrati.

Kurderne har skapt noe vakkert midt i kaoset, de har skapt fred, forsoning og fremgang.

Vi kan ikke la Tyrkia knuse dette lyspunktet, vi kan ikke la Erdogan drepe drømmen om en bedre fremtid for folk i midt-østen.

I dag viser vi solidaritet med kurderne, med hele Nord-Syria og med Rojava. Tyrkia må ut!