Vår representant på Stortinget Grete Wold

Bli med på laget!
Grete Wold. foto

Fylkesårsmøtet gjennomføres 24.-25.02.02 i Larvik

Her finner du informasjon om årsmøtet: https://vestfold.sv.no/fylkesarsmotet-2024/

Fylkestingspolitiker Kristian Erling Sommerseth er død, bare 55 år gammel.

Kristian Erling Sommerseth til minne

Det kom som et sjokk da vi fikk nyheten om Kristians brå bortgang. To blodpropper gjorde at livet ikke sto til å redde. Han gikk bort på høyden av sitt liv – mitt i en meningsfull hverdag.

Kristian ble født i den lille bygda Repvåg i Nordkapp i 1968. Som tre-åring skulle han gjennom en operasjon der det skjedde en sykehustabbe som gjorde at Kristian fikk det som ble definert som CP-skader. At noe slikt skulle skje, kunne ført til bitterhet. Slik var ikke Kristian. I ettertid sa han at han ikke ville vært CP-skadene foruten, de har vært med å forme hva slags menneske han ble.

Sykehustabben førte til en oppvekst på institusjon. Først Berg gård i Oslo. Når de andre barna dro hjem eller ble henta i helgene, ble Kristian igjen. Det var langt til Repvåg. Personalet på Berg skiftet på å ta den lille gutten hjem i helgene. Seinere ble det bl.a. internat  i Alta, før han på 1980-tallet kom til Tønsberg – til Linde Internatskole for å ta gymnaset på Nøtterøy. Deretter ble det folkehøyskole på Ringsaker, men Tønsberg ble hans nye hjem. Han var tidlig samfunnsbevisst. Han var aktiv i Norges Handikappforbund og var en tid ansatt der. Han meldte han seg inn i Arbeiderpartiet og ble valgt som vararepresentant til Bystyret i Tønsberg. Han var ingen vara som satt stille bakerst i salen, men tok ofte ordet med skarpe analyser av sine politiske motstandere. Det var heller ikke alltid at han var enig med eget parti. Etter hvert brøt han med AP og ble medlem i SV.

Kristian har hatt en rekke tillitsverv i SV – bl.a. som mangeårig styremedlem og også leder i Tønsberg SV. Han gjorde seg bemerket gjennom sin store kunnskap om politikk og historie, hans politiske standpunkter var alltid resultat av grundig tenking. Når han mente noe, sto han på sitt. Det var mange saker han brant for: Miljø og klima, kampen mot atomvåpen, rettferdig fordeling. Som trygda hadde han kjennskap til hvordan det var å leve med lite penger.  De som mente at folk ble friske av å ha lite, tar grundig feil, mente Kristian. Som funksjonshemmet sjøl var han opptatt av deres retter og menneskeverd, og brant for et universelt utformet samfunn.

Når han slåss for egne retter, mente han at han også slåss for andre funksjonshemmede. Mange i det offentlige har erfart at det ikke lønte seg å legge seg ut med Kristian. Å kjempe ga han energi. Han ble ikke utslått når kommunen f.eks. ga beskjed om at det ble nedskjæring i antallet timer med personlig assistent. Nå tar jeg kampen, og det skal ende med at jeg får flere timer enn før, ikke færre, sa Kristian. Og det ble slik.

Kristian hadde mye humor, gjerne svart og veldig ofte selvironisk. Men han la stor vekt på å være høflig, omtenksom og vennlig mot alle. De groveste nord-norske kommentarene forbeholdt han til gode venner.

Foran valget i 2019 ble han nominert til det nye fylkestinget for Vestfold og Telemark. Han ble første vara, men etter hvert med fast plass når Grete Wold ble valgt inn på Stortinget. Ved valget i 2023 ble han nominert på fast plass til Vestfolds gjenoppståtte fylkesting. Han var svært stolt over disse vervene, og han tok dem særdeles alvorlig. Ikke minst det at vervet ga han inntekt utenom trygd, det ga han en følelse av å kunne gi tilbake noe til samfunnet. Hans siste sak var å kjempe for Papirhuset teater som vil miste sin støtte fra Teater Ibsen. Samme dag som nyheten om Kristians død kom, kom også nyheten at fylkeskommunen likevel bevilger penger.

Kristian hadde et stort nettverk i Vestfold, men også nasjonalt gjennom sitt politiske virke, og sin kamp for funksjonshemmedes rettigheter. I SV vil vi savne han som en god kamerat, en innsiktsfull politiker og et varmt medmenneske.

For Vestfold SV

Olav Sanness Vika, leder

Grete Wold, stortingsrepresentant

Lisa Agathe Winter, gruppeleder fylkestinget

Lars Egeland, miljøpolitisk leder

Bli kjent med våre kandidater og program til fylkestingsvalget 2023

Fylkestingsvalget – liste og program

Valgkampseminar på Eidene 06.05-07.05

Vestfold SV arrangererte valgkampseminar på Eidene 06.05-07.05. Det var varierte innledninger fra Henriett Røed, partikontoret, stortingsrepresentantene Grete Wold og Lars Haltbrekken og fylkesleder Olav Sanness Vika. Nå er vi godt rustet for valgkampen!