Fylkeskommunen med støtte til Norcem

Publisert av: Vestfold og Telemark SV Publisert: 03. mars 2020
Oppdatert: 16. juni 2021
Norcem skal fange 400 000 tonn CO2 fra sementproduksjonen. Nå tar de rødgrønne initiativ til å få fylkeskommunen på banen.

– CCS på Norcem er dødsviktig for Vestfold og Telemark, for landet – og egentlig for verden, sier Ådne Naper, SVs gruppeleder i fylkestinget, og leder av hovedutvalget for klima, areal og plan i fylkeskommunen.

– Investeringsnivået for fullskala pilotprosjekt er beregnet til rundt 11 milliarder kroner. Kutt i utslipp fra Norcem alene vil stå for 10% av vår regions utslipp på 2009-nivå. Et samlet fylkesting har vedtatt 60 prosent kutt i klimagassutslipp fra 2009-nivå innen 2030. Det er med andre ord helt avgjørende for oss at CCS realiseres på Norcem, sier Naper.

– Norcem selv har jobbet fantastisk godt med dette i flere år. Vi må støtte oppom. Vestfold og Telemark fylkeskommune må finne vår rolle i arbeidet med å realisere CCS på Norcem, og finne vår rolle i arbeidet med å legge til rette for best mulig utnyttelse og størst mulig ringvirkninger av prosjektet, sier Ådne Naper.

Fylkestinget vedtok å starte et arbeid for å finne ut hvordan fylkeskommunen skal bidra til en positiv investeringsbeslutning for CCS på Norcem, og hvordan fylkeskommunen på best måte kan legge til rette for positive og størst mulige ringvirkninger av prosjektet.

Ådne Naper , Leder, hovedutvalg for klima, areal og plan
Gruppeleder SV Vestfold og Telemark