Klart brudd på barnekonvensjonen

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 17. juni 2019
Oppdatert: 09. juni 2021
Lørdag morgen våknet vi opp til at Abbasi familien var blitt anholdt av politiet og sendt ut av Trondheim. Flere reagerte, men før noen i det hele tatt fikk tatt farvel, var de sendt ut av fylket med fly. Flere har fulgt denne saken med skrekk, men allikevel kunne den ta en enda styggere vending.

For ikke bare er 3 ungdommer sendt til et land som UD fraråder nordmenn å dra til. De er sendt dit alene, da deres mor var for syk til å dra. Blant disse ungdommene er en gutt på 16 år.

I barnekonvensjonen artikkel 9 punkt 1 står det følgende: 1. «Partene skal sikre at et barn ikke blir skilt fra sine foreldre mot deres vilje, unntatt når kompetente myndigheter, som er underlagt rettslig prøving, i samsvar med gjeldende lover og saksbehandlingsregler, beslutter at slik atskillelse er nødvendig av hensyn til barnets beste. Slik beslutning kan være nødvendig i særlige tilfeller som f.eks. ved foreldres mishandling eller vanskjøtsel av barnet, eller dersom foreldrene lever atskilt og det må treffes en avgjørelse om hvor barnet skal bo

Hvis den norske stat har kommet frem til at det er til barnets beste å bli sendt til et land hvor det ikke har vært kontinuerlig fred siden 70 tallet, må det stilles kritiske spørsmål til norsk asylpolitikk. Dette kan ikke ses på som noe annet enn et brudd på barns rettigheter.

Trøndelag SV vil på det sterkeste fordømme utsendelse av mindreårige til konfliktområder. Å sende en 16-åring til et krigsherjet land, imens mor blir igjen er ikke noe annet enn forkastelig.

Trøndelag SV krever også at hele familien for vende tilbake til Norge. Familien hører hjemme i Trondheim. Livene deres er i denne byen, og deres nettverk vil ha dem tilbake.

Vedtatt på fylkesstyremøtet til Trøndelag SV 17.06