Økonomiplan 2019 til 2023

– SVs alternative budsjett

Folkevalgte organ og sentraladministrasjon

Lærlinger

Rogaland fylkeskommune tar ansvar for at flere lærlinger skal få læreplass, og utvider antallet i egen organisasjon. Fylket skal ha 90 lærlinger i løpet av 2019, og øke med fem hvert år til 105 i løpet av 2023.

FriLager

Rogaland fylkeskommune støtter opp om driften av FriLager, og bevilger penger til drift slik at elever ved våre videregående skoler i hele fylket får tilgang på tur utstyr til hele klasser. Elever og skoler slipper da å kjøpe kostbart utstyr, enten det er i forbindelse med undervisning eller klasseturer. Dette utstyret vil også være tilgjengelig for alle innbyggerne i fylket via ny nettportal. Fylkeskommunen fordeler derfor utgiften på skole med kroner 250 000 og omfordeling innen folkehelse kr 250 000.

Næringsutvikling

Oppdrettsnæringen

Rogaland fylkeskommune vil arbeide for at nye tillatelser til oppdrett kun gis for lukkede anlegg, og mener at på sikt må alt oppdrett i sjø foregå i lukkede anlegg eller nye anlegg som garantert er bærekraftige med tanke på økosystemet. Dumping av giftige lusemidler, lakselus, rømninger, lekkasje av medisinfôr og spredning av mikroplast fra fôringsrør påvirker havets økosystemer.  Dagens oppdrettsnæring er ikke bærekraftig, og videre vekst er ikke forsvarlig med dagens økologiske fotavtrykk. Rogaland fylkeskommune mener dette må legges til grunn for arbeidet videre med Regionalplan sjø areal havbruk, samarbeidet med Ryfylke IKS og oppfølging av handlingsplaner og strategier i næringsavdelingen når det gjelder arbeidet med bioøkonomi hvor havbruk er en av hoveddrivkreftene sammen med landbruksnæringen.

Kryptovaluta

Rogaland fylkeskommune mener det er viktig med næringsutvikling i hele fylket, men vil ikke støtte opp om areal som blir satt av til produksjon av kryptovaluta.

Cruise

Rogaland fylkeskommune mener arbeidet med å gjøre cruisetrafikken mer bærekraftig må intensiveres, og at landstrøm må være krav til næringen. Dette følges opp i forbindelse med partnerskapsavtalen med Fjord Norge og Lysefjorden Utvikling.

Regional planlegging

Rogaland fylkeskommune fortsetter arbeidet med Klimapartner og gjør stillingen permanent fra 2021. FNs klimapanel har lagt fram rapporten om alvoret vi står overfor hvis vi ikke aktivt arbeider for å redusere utslippene. Skal vi ha håp om å halvere utslippene innen 2030 må vi styrke samarbeidet med næringslivet, og klimapartnerarbeidet vil være sentral i dette arbeidet.

Miljøsertifisering

Rogaland fylkeskommune fortsette arbeidet med sertifisering av virksomheter i egen regi, og setter av midler til dette i 2020, 2021 og 2022

Samferdsel

Ungdomskortet

Rogaland fylkeskommune har registrert at satsingen på Ungdomskort er svært vellykket, og at det har vært en økning på 15 000 solgte kort etter at alderen ble justert til og med 22 år. Fylkeskommunen vil derfor fortsette satsingen på Ungdomskortet og øke aldersgrensen opp til og med 23 år.

Gratis for barn

Rogaland fylkeskommune mener det vil være et godt tilbud for barn og barnefamilier dersom barn på til og med 6 år får reise gratis på bussen.

Ombordstigningstillegg barnebillett

Rogaland fylkeskommune mener det er urimelig at barn som skal reise kollektivt må betale tillegg dersom de løser billett på bussen. Fylkeskommunen vil derfor fjerne tillegget for barnebilletten.

Miljøkort

Rogaland fylkeskommune vil forenkle billettsystemet i hele fylket. Fylkestinget ber derfor om en sak hvor det blir utredet mulighet for å etablere et kollektivkort for voksne tilsvarende ungdomskortet. Miljøkortet betyr at voksne kan reise på samme måte som ungdom som bruker Ungdomskortet. Kortet skal være et alternativ til voksne som ikke har anledning til å være med i Hjem-Jobb-Hjemordningen.

Hurtigbåt

Rogaland fylkeskommune forventer avklaring for eventuell endringen i kostnadsnøkkelen på hurtigbåter i løpet av 2019. I forbindelse med ny delkostnadsnøkkel for båtruter og ferjer fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2018 fikk Rogaland reduksjon i overføring på over 100 millioner kroner. Fylkestinget vedtok at vi vil ha en sak på høring hos kommunene før vi foretar kuttene som kan komme som følge av redusert overføring. Fylkeskommunen reverserer derfor forslaget på kutt på 1,5 millioner i 2019. I tillegg tar vi ut foreslåtte kutt for 2020, 2021 og 2022 inntil avklaring om kostnadsnøkkel er ferdig og høringen er gjennomført i de berørte kommunene.

Billettpriser

Fylkeskommunen legger til grunn en økt inntjening på billettinntekter på 10 millioner kroner utover budsjettet som er lagt fram fra Kolumbus. Rogaland fylkesting vil ikke øke prisen på enkeltbillett fra kroner 35 til 37 og forventer at dette dekkes inn ved økt antall reisende.

Opplæring

Studieforbundene

Rogaland fylkeskommune mener studieforbundene er et viktig supplement til opplæringen. Fylkeskommunen styrker derfor forbundene med 250 000 hvert år i denne perioden.

Læremidler

Rogaland fylkeskommune mener det også er viktig med supplerende læremidler, og setter av 1 million hvert år til dette. Det er et supplement til NDLA.

Vikar

Rogaland fylkeskommune mener det er viktig at elevene har faglig oppfølging i timene og øker kostnaden til vikar slik at elevene sikres undervisning når det oppstår sykdom og fravær hos lærere.

Kantine

Rogaland fylkeskommune vil overta kantinedriften i skoler som i dag har private aktører inne. Dette gjøres i forbindelse med at avtaler går ut.

Gratis frokost

Rogaland fylkeskommune mener det vil være viktig for elevene at de tilbys et gratis frokostmåltid på våre videregående skoler. Det vil bidra til økt trivsel og dermed bedre resultat og sikrer at flere elever fullfører utdanningen. Det er allerede skoler som tilbyr gratis frokost, og vi vil bidra til at flere får denne muligheten med en opptrappingsplan.

Investering

Fylkeshuset

Fylkestinget ber om en sak for å vurdere kapasiteten på fylkeshuset i dagens størrelse, mulighet for tilbygg i forbindelse med eksisterende bygg eller alternativt nytt administrasjonsbygg i forbindelse med at fylkeskommunen overta ansvaret for fylkesveier fra Statens Vegvesen og får 150 nye medarbeidere. Inntil dette er avklart vil ikke fylkeskommunen bruke penger på fasaderehabilitering og rehabilitering av tidligere lokaler til Helse Vest. SV utsetter oppgradering av fylkeshuset og ber om sak for avklaring om framtidig drift og arealbehov

Praktisk forutsetning for budsjettarbeidet

Oppfølging av budsjettvedtak

Fylkestinget ber om at det blir foretatt gjennomgang av vedtatt budsjett i fylkestinget juni påfølgende år for å avklare status i forhold til vedtak. Vi har prioritert driftsstøtte til FriLager og studieforbundene, og vi har tekstforslag vedrørende cruise- og landstrøm og kryptovaluta.

Klimaregnskap

Rogaland fylkeskommune skal være et foregangsfylke, og vil derfor prioritere at økonomiplan og annet overordnet planverk har med et klimaregnskap slik at vi kan se om vi er på rett vei i forhold til målene om å halvere utslippene innen 2030, for å unngå at temperaturen øker mer enn 1.5 grader.

2019 2020 2021 2022

Endring I11 Fylkeshuset – fasaderehabilitering 3000 3000 10000 10000
Endring I12 Fylkeshuset – rehab. tidl. lokaler Helse Vest 15000 5000

Redusert investering 18000 8000 10000 10000