SV advarte mot ny havbruksplan

Publisert av: Rogaland SV Publisert: 14. juni 2017
Oppdatert: 22. juni 2017
SV vil at oppdrettsanlegg skal være lukkede i framtida, og har fremma forslag om dette i fylkestinget. Næringen må gjøres bærekraftig før vi utvider. Målet i havbruksplanen er en femdobling av havbruket fram til 2050. Da må vi høre på advarslene fra forskere, og erfaringer fra andre land.

Morgenbladet og Harvest har sammen laget en serie om sjømatnasjonen Norge. Fritt ord har gitt dem støtte til arbeidet. 8. juni har de lagt ut artikkelen «De forbannede lakseforskerne.» Dette er forskere som fiskeriministeren omtaler som «mørke motkrefter». Vi kan ta et tilbakeblikk og se hva som skjedde med sjømatnasjonen Chile. Der la norsk laksevirus i 2010 oppdrettene i ruiner, ifølge Dagbladet.

Det er ikke enkeltforskere som sier noe om dette, slik noen påstår. Det er 22 forskere som gjør funn som ikke gagner fiskeoppdrett. Som ifølge artikkelen ikke fikk presentere funnene. Som opplever at deres forskning blir fjernet. At de får reprimande. Hva om det de finner ut er reelt?

Hvordan skal vi gjøre dette, når vi vet at det er store utfordringer. Og vi nekter å ta dette innover oss. Skal vi bare fortsette som før?

Eller skal vi reelt bidra til å gjøre denne næringen bærekraftig før vi utvider?

SV fremmer forslag om at oppdrettsanlegg skal være lukkede for miljøet sin del. Og vi fremmer forslag om at grenseverdien for fôr til oppdrettsfisk må settes ned.

Jeg lurer også på hva som menes med at «Ulemper og skadevirkninger som følge av havbruksvirksomhet skal reduseres til realistisk minimum» i Fylkesdelsplan for kystsona. Når ble det viktig å bruke «realistisk» som begrep? Hvis ulempene er så store som noen sier, kan vi ikke si at dette er det ikke realistisk å gjøre noe med.

Artikkel i Stavanger Aftenblad 14.06.17

De forbanna lakseforskerne!