Byrådsplattformen er klar!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 22. oktober 2019
Oppdatert: 28. oktober 2019
- SV fått gjennomslag for gratis AKS i hele byen, en helt ny boligpolitikk, nei til profitt i velferden og flere kollektivavganger i både indre og ytre by, sier SVs forhandlingsleder Sunniva Holmås Eidsvoll.

SV, Ap og MDG er i mål med forhandlingene om en ny politisk plattform byrådssamarbeid i Oslo fra 2019-2023.

– Jeg er utrolig stolt i dag! Velgerne stemte på en grønnere by med mindre forskjeller. Det skal de få. Denne byrådsplattformen er trolig den mest radikale politiske erklæringen i Europa, sier Eidsvoll.

Les hele byrådsplattformen 2019-2023 herLast ned

Her er utfallet av forhandlingene om SVs fire hovedkrav:

– Byrådserklæringen svarer på de to store utfordringene samfunnet vårt står overfor, klimakrisen og de økende forskjellene i makt og rikdom. Oslo skal være en by må små forskjeller og sterke fellesskap der alle har mulighet til å leve miljøvennlige liv, sier Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

I tillegg til felles politisk plattform har de tre byrådspartiene blitt enige om fordeling av verv og byrådsposter. SV øker fra én til to byråder med Inga Marte Thorkildsen som byråd for oppvekst og kunnskap og Omar Samy Gamal som byråd for arbeid, sosiale tjenester og mangfold. I tillegg fortsetter Marianne Borgen som Oslos ordfører i fire nye år.

Her er noen andre godbiter fra byrådserklæringen:

Lik og del den nye byrådsplattformen! Her finner du delebilder.