Biltrafikken og utslippene skal ned

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 28. august 2019
Oppdatert: 28. august 2019
Bompenger er et middel, ikke et mål. Målet er å få ned biltrafikken og utslippene. Derfor må vi ha bompenger i Oslo. Vi er også klare for å øke bompengene dersom det trengs. Oslopakke 3 sier at biltrafikken inn til Oslo skal reduseres med 15% innen 2020. Det målet står SV fast ved.

For Oslo SV er det helt overordnet at vi får ned biltrafikken, klimagassutslippene og luftforurensningen. Virkemidlene må hele tida tilpasses til å nå målene i Oslopakken og i byrådserklæringen.

Byrådserklæringen har mål om å redusere den samlede biltrafikken i Oslo med 20 prosent i inneværende bystyreperiode, og med en tredel innen 2030.

Endringer i bomringen de neste årene er derfor ikke utelukket for SVs del. Oslopakke 3, som har bred tilslutning i bystyret, har mål om 15 prosent reduksjon over bomsnittene inn til Oslo innen 2020. Hvis dette målet ikke nås, åpner også Oslopakke-avtalen for å endre bomtakstene.

Et av Oslo SVs hovedkrav inn i nye byrådsforhandlinger er et stort løft for busstilbudet i rushtida. Målet er at ingen skal være avhengig av bilen for å komme seg til skole, jobb og barnehage. Vi vil ha 5-minuttersavganger på alle linjer i indre by, 5-minuttersavganger på hovedlinjene i ytre by, og 10-minuttersavganger på øvrige linjer i tre by. Vi vil prioritere inntektene til dette, framfor generelt lavere priser på kollektivtransporten.

Samtidig vil vi unngå prisøkninger på kollektivbillettene, og sette ned prisen for barn og ungdom.

SV har ikke gått inn for en generell reduksjon i prisene på kollektivtransport, og vil heller prioritere å styrke tilbudet, slik at folk får et bedre alternativ til bilen. Derfor støtter vi ikke forslaget fra MDG omtalt i Aftenposten 27.08.

Bakgrunn

Oslo har i mange år slitt med helseskadelig luftforurensning. Friske utvikler astma, allergier og sykdommer, de som er syke blir dårligere og de aller dårligste dør for tidlig. Norge ble dømt i EFTA-domstolen i 2015 på grunn av for høy luftforurensning i de største byene og Oslo ble pålagt av staten å lage handlingsplan og iverksette tiltak. Veitrafikken er den største kilden til helseskadelig luftforurensing.

Verden må kutte halvere klimagassutslippene innen 2030 for å kunne begrense katastrofale konsekvenser for mennesker og natur. Oslo har som mål å kutte 95% av våre klimagassutslipp innen 2030. Veitrafikken er den største kilden til klimagassutslipp i Oslo.

Oslo vokser og det er begrenset plass i byen. Privatbiler opptar mye plass på veiene og når de står parkert. Dette gir en dårligere by for barn og myke trafikanter og det gjør at bussene og trikkene står mye i kø. Det er ikke plass til at alle i Oslo skal kjøre hver sin bil.

Sosiale virkninger

Bomringene, med miljødifferensierte satser gjør at den som forurenser mest betaler mest. I Oslo går 90 prosent av inntektene fra bomringen til kollektivtrafikk og sykkel. Et godt utbygd kollektivtilbud er god fordelingspolitikk og hjelper folk å komme seg fram på en rimelig måte.

Hovedvekten av de som passerer bomringen i bil er menn. De fleste skal på jobb og det er overvekt av de med middels og høye inntekter. De med de laveste inntektene tar i større grad kollektivtrafikk, sykler eller går.