Tid for endring og nye krefter i Osloskolen

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 14. november 2018
Oppdatert: 14. november 2018
Lesetid: ca. 2 min
- Skolen og Oslo i endring, og etter 18 år er det nå tid for å slippe nye krefter til i direktørstillingen. Jeg er glad for at vi i dag har kommet frem til en løsning hvor Astrid Søgnen går over i en annen stilling i Oslo kommune, sier byråd Inga Marte Thorkildsen.

For SVs del er det nå tid for fullt fokus på Osloskolens fremtid.

Byrådet vant valget i 2015 på en plattform som lovet mer tillitsbasert ledelse, bedre ytringskultur, kamp mot urettferdige forskjeller, og forsterket tidligere innsats. Oslo SV er kjempestolte av at vi har fått på plass 200 ekstra lærere, at vi øker skolenes frie midler betydelig for første gang på mange år, og at vi har store satsinger for å bedre motivasjon og lærelyst på ungdomsskolen, og for å få flere til å søke yrkesfag.

Neste år er det valg. Da står slaget om SVs nye kurs for Osloskolen skal videreføres eller reverseres. Vi har snudd Høyres systematiske og årelange kuttpolitikk overfor skolene. Vi har innført gratis AKS, som gjør at tusenvis av flere barn nå får delta i AKS, som gjør at de får 50 timer mer med språktrening, sosialkompetanse og vennskap i løpet av en måned. Neste år så er alle 1. klassene i byen med, og det gjør det mulig å se skoledagen og AKS mye mer i sammenheng og i en helhet. Denne viktige barnereformen må utvikles, ikke avvikles.

– Vi har en skole som på mange områder er svært god, og jeg er stolt av Osloskolen og våre dyktige lærere, ledere og ansatte i administrasjonen. Astrid Søgnen har gjort en viktig jobb som utdanningsdirektør i Oslo kommune. Samtidig er skolen og Oslo i endring, og etter 18 år er det nå tid for å slippe nye krefter til i direktørstillingen, sier byråd Inga Marte Thorkildsen.

Astrid Søgnen vil fratre stillingen som direktør 1.desember og gå over i ny stilling 1.april 2019. I en overgangsperiode vil det bli hentet inn en ny leder som konstitueres som direktør. Stillingen vil bli utlyst på vanlig måte.

Les mer i pressemeldingen fra Oslo kommune.