Oslo SVs Topp20!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 14. juni 2018
Oppdatert: 14. juni 2018
VG-lista topp 20 skal snart lage musikkfest på Rådhusplassen så det gjaller mellom rådhustårnene. Men SV kan allerede i dag presentere politisk listepop av ypperste klasse. Les SVs topp 20 politiske seiere fra året som har gått!

Neste uke går VG-lista Topp 20 av stabelen på Rådhusplassen og siste års største låtsuksesser kommer som vanlig til å gjalle mellom rådhustårnene blandet med jubel og hyllest fra de mange oppmøtte.

Men det er ikke bare musikk fra det siste året som gir gjenklang på rådhuset. Det er også grunn til å juble over de politiske høydepunktene fra året vi har bak oss. Som en del av det politiske flertallet i Oslo er vi med på, vedtak for vedtak, å styre byen i en ny retning. Det kom tydelig frem på sist bystyremøte der bystyrets årsmelding ble behandlet.

Som alle andre landeplager er de politiske seierne til Oslo SV både elsket og hatet, men ingen kan nekte for at de setter et avtrykk på tiden vi er inne i og livene vi lever. Her er SVs topp 20 fra året som har gått.

20. plass: Oppkjøp av kommunal tomt. Vi har økt potten til strategiske tomtekjøp for å sikre vi har de tomtene vi trenger til barnehager, skoler, sykehjem, parker og god byutvikling.

19. plass: Den nye innendørs sykkelparkeringen vi har åpnet på Oslo S.

18. plass: Det nye Rådet for kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette opprettet vi i fjor for å sikre inkludering av seksuelle minoriteter.

17. plass: Demensarbeidslag: Vi gjør det tryggere for folk med demens gjennom å tilby faste medarbeidere i hjemmetjenesten.

16. plass: Romsås bad som ble totalrehabilitert og åpnet igjen i 2017.

15. plass: De nye el-bussene. Disse begynte å rulle i Oslos gater i 2017, og flere er på vei.

14. plass: 18 nyopprustede kunstgressbaner og 5 helt nybygde.

13. plass: Bibliotekene. Siden vi tok over og til og med i 2017 så har vi oppgradert bibliotekene på Furuset, Tøyen, Bjerke, Røa og Stovner, og gjort sju bibliotek i Oslo meråpne.

12. plass: Tilskuddet til frivillige organisasjoner som jobber for bedre inkludering. Dette tilskuddet har fått økning i 2017.

11. plass: Hafslund-transaksjonen. Med denne sikret vi fellesskapets kontroll og eierskap over arvesølvet og stabile inntekter fra kraftproduksjonen.

10. plass: Byrådets kamp mot sosial dumping i byggebransjen. I 2017 tok vi spadetaket på det første byggeprosjektet med Oslo-modellens krav for anstendig arbeidsliv.

9. plass: Opprustning av kommunale boliger i seks bydeler som gir barn og unge et tryggere oppvekstmiljø.

8. plass: Forsterket områdesatsing i Groruddalen og Oslo sør, og utvidelse til Tøyen og Grønland i indre by.

7. plass: Mindre kø, bedre luftkvalitet og mer enn 500.000 færre bilpasseringer gjennom bomringen i januar 2018 sammenliknet med januar 2017.

6. plass: Ny og utvidet ordning med hjemmebesøk fra helsestasjonen til alle førstegangsforeldre fra svangerskapet av i sju bydeler.

5. plass: 10 km ny sykkelvei i fjor og mer skal det bli!

4. plass: Styrket bydelsøkonomi: Siden vi tok over og ut 2017 har vi styrket bydelenes økonomi med over 1,2 milliarder kroner.

Tredjeplassen går til 1748 barn som har fått ny barnehageplass, fordi alle barn over ett år skal ha mulighet til å leke med andre unger og lære godt norsk i trygge omgivelser.

Andreplassen går til alle som nå velger kollektivt istedenfor bil. Vi har sørget for mer enn 1100 nye avganger med t-bane, buss og trikk. Aldri før har veksten i reiser hos Ruter vært så stor som i 2017.

Og sist men ikke minst: Førsteplassen går til alle de 5 500 barna i 8 bydeler i Oslo som har fått gratis aktivitetsskole. Dette er en soleklar hit, elsket av både foreldre, lærere og barn i store deler av Oslo. Alle barn skal ha like muligheter. Alle barn skal være med på leken uansett hva foreldrene tjener. Og gjennom leken på aktivitetsskolen styrker vi læring, språk og vennskap på tvers av ulik bakgrunn.

Teksten er en redigert utgave av et innlegg i bystyret av SVs gruppeleder Sunniva Holmås Eidsvoll 13. juni under saken om bystyrets årsrapport for 2017.

Foto:  CC BY-NC-SA 2.0 NRK P3