Ny T-bane til hele Grünerløkka

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 12. desember 2017
Oppdatert: 12. desember 2017
Når det bygges ny T-banetunnel over Grünerløkka, må stasjonen legges slik at den sentrale delen av Grünerløkka med Birkelunden, Sofienbergparken og Olaf Ryes plass betjenes, ikke bare den nederste delen som allerede er nærmest sentrum.

Uttalelse vedtatt av representantskapet i Oslo SV, 05.12 2017

Ny T-banetunnel gjennom Oslo må betjene hele Grünerløkka

Oslo SV er glad for at det bygges ny T- banetunnel under Oslo, som dobler kapasiteten i T-banenettet og gir nye områder tilgang til T-banen gjennom å bygge nye stasjoner. Ruter har offentliggjort planprogrammet 2017 for ny T- banetunnel gjennom Oslo, det ble sendt ut på offentlig høring 2. oktober 2017. Ut fra Ruters planer i dette planprogrammet legger de opp til en trasé med T- banestopp på Majorstuen (eksisterende), Bislett (ny), St. Olavs plass (ny), Stortinget (eksisterende), Youngstorget (ny), Nybrua (ny), Tøyen (eksisterende), Helsfyr (eksisterende), Bryn (ny). Ut i fra planene som Ruter legger opp til i dette planarbeidet vil det si at Grünerløkkas T- banestopp vi være Nybrua. Dette stoppet vil være nederst på Grünerløkka ved Akerselva.

Oslo SV mener en slik trasé ikke vil være tjenlig for de av Grünerløkkas befolkning som bor, jobber i det sentrale Grünerløkka, i nærheten av Birkelunden, Sofienbergparken og Olaf Ryes plass. Slik det er i dag er de fleste trikkene som går gjennom Grünerløkka med stopp ved Birkelunden, Olaf Ryes plass og Schous plass stappfulle med folk i rushtiden. Planen som nå foreligger vil dermed ikke bedre kapasiteten i området slik det forventes at ny T-bane vil gjøre. Et T-banestopp ved Nybrua vil heller ikke gjøre T-banen til inngangsport til Grünerløkka som rekreasjonsområde for resten av byens befolkning. Vi mener det vil være helt avgjørende at det legges opp til en T- banestasjon i de sentrale delene av Grünerløkka, som knytter områdene fra Birkelunden, Olaf Ryes Plass, og Sofienbergparken til T-banenettet, slik det ble vist til «Ruters strategiske kollektivtrafikkplan 2012-2060» (K2012).

Oslo SV ber bystyregruppa ta følgende punkter med i behandling av saken i bystyret om Ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum: