Andersen og Heggelund er SVs kandidater i Hedmark

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 24. januar 2021
Oppdatert: 16. juni 2021
Innlandet SV valgte Karin Andersen som førstekandidat og Amund R. Heggelund som andrekandidat til høstens stortingsvalg.

– Hedmark og landet trenger SV som vil få ned forskjellene mellom fattig og rik og mellom by og land. Det går vi til valg for å få til, sier Andersen.

Valgt ved digital akklamasjon

Lokallagenes delegater deltok digitalt fra hele valgdistriktet for å stemme på kandidatene. De samlet seg for sjuende gang om Karin Andersen som toppkandidat, til stor elektronisk applaus.
– Tusen, tusen takk for fornya tillit. Jeg tar ikke det som en selvfølge i det hele tatt. Nå har vi valgt en knallsterk liste. Jeg er så stolt over å være på lag med alle dere!

Andersen vil kjempe for mangfold og mot ulikhet

Andersen står for mangfold i politikken, også når det gjelder alder. Om hun blir valgt inn på Stortinget igjen, blir hun den eldste innvalgte kvinnelige representanten – noe hun også er i dag.
– Det er ikke mange gamle kjærringer i politikken, men i Hedmark har vi ei, sa en smilende Andersen til møtet i sin tale rett etter valget.

Og både Hedmark og landet trenger politikere som vil få ned forskjellen mellom fattig og rik, og mellom folk, mener Andersen.
– Det er mulig med et samfunn med sterke fellesskap og mye mindre forskjeller mellom folk. Koronakrisen øker de vonde forskjellene og viser hvor viktig felleskapet i kommuner og fylker er. Da må kommuneøkonomien styrkes kraftig slik SV er den sterkeste pådriveren for. Det trengs flere folk på jobb både i omsorg og skole. Det blir et samfunn for vanlige folk, der de på toppen bidrar mer, og mange flere får mye bedre liv og ingen bli utestengt og uglesett.

Distriktsvennlig grønn omstilling vil være på toppen av agendaen til Andersen i valgkampen:
– Framover må vi både kutte klimautslipp og skape nye arbeidsplasser vi kan leve av.  Det er mulig, men da kan vi ikke fortsette som før. Vi trenger politikere som ikke bare prater, men også foreslår endringer så vi kan få i gang alle de nye fornybare arbeidsplassene her i Hedmark. Nå haster det virkelig.

Men Andersen glemmer ikke de kjente kampsakene sine:
– Vi trenger politikere som sloss for de som gjør viktige og vanlige jobber, men får lite betalt, og for felleskapet vårt i kommuner og fylket.  Vi må bygge moderen jernbane for folk og gods og vi skal ta vare på matjord og natur. Og ikke minst, kampen for likestilling og mot diskriminering og rasisme må tas hver dag.  De som har lite makt, skal vite at SV er til for dem.

Heggelund valgt som andrekandidat

Som andrekandidat valgte nominasjonsmøtet Amund Røhr Heggelund fra Stange, etter en skriftlig votering mot Hilde Mari Bjørke fra Løten. Bjørke ble foreslått av Løten SV, mens Heggelund var innstilt av nominasjonskomiteen.

Heggelund er lokalpolitiker i Stange, hvor han er medlem av kommunestyret og leder driftsutvalget, og er engasjert i fylkeslaget som nestleder og medlem i kommunikasjonsutvalget.
– Jeg er ydmyk over tilliten nominasjonsmøtet har gitt meg, og jeg er motivert til å drive valgkamp sammen med et sterkt, voksende og handlekraftig fylkeslag. Vi vil bygge et samfunn med plass til alle, med et sikkerhetsnett som du kan stole på, og faktisk bevege oss mot ei grønn framtid, sier Heggelund.

Nå er han «fryktelig klar» for den lange valgkampen:
– Sammen med Andersen og resten av lista er jeg overbevist om at vi dekker et bredt saksfelt og utfyller hverandre på en veldig god måte, mener Heggelund.

Og målet er regjeringsskifte.
– Et sterkt SV er det sikreste kortet dersom velgerne vil ha en rødgrønn regjering fra høsten. Grønn omstilling og rettferdig fordeling hører sammen, og i løpet av den kommende stortingsperioden er vi nødt til å ta kvantesprang for å nå FNs bærekraftsmål innen 2030, slik vi har forpliktet oss til. Økende ulikhet og feilslåtte forsøk på å la markedskreftene styre utviklinga har vært kjenningsmelodien hos dagens regjering. Nå er det på tide med et skifte!

Andersen og Heggelund etter nominasjonsmøtet.

Fullstendig liste

PlassNavnKommuneFødselsår