Fredlund og Lahlum er SVs toppkandidater i Oppland

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 23. januar 2021
Oppdatert: 16. juni 2021
Lesetid: ca. 3 min
Innlandet SV valgte Anne Lise Fredlund som førstekandidat og Hans Olav Lahlum som andrekandidat til høstens stortingsvalg i valgdistrikt Oppland.

Samlet fylkeslaget digitalt

Delegater fra hele valgdistrikt Oppland samlet seg foran skjermene for å delta på nominasjonsmøtet, og valgte toppkandidaten enstemmig. Fredlund takket fylkeslaget for tilliten:
– Takk for at dere har valgt meg til å fronte stortingsvalgkampen for SV i Oppland. Det er med ydmykhet jeg går inn i dette arbeidet sammen med dere. Takk for at dere har valgt å ha tillit til meg!

Motivert Fredlund på førsteplass

Anne Lise Fredlund er Innlandet SVs fylkesleder og representerer fylkeslaget i SVs landsstyre. Hennes politiske områder spenner fra planstrategier til museumsforvaltning, samtidig som hun et er utpreget organisasjonsmenneske.
– Jeg er klar for en hektisk, morsom og ikke minst givende valgkamp. Hver eneste stemme teller, og jeg er sikker på at vi sammen kan klare det. Jeg håper dere er like klare som meg, og så skal vi vinne dette valget sammen!

En av de viktigste sakene for valgkampen og framtida, er hvordan utviklinga av samfunnet planlegges:
– Vi skal kutte utslipp, bygge arbeidsplasser og fordele godene. Derfor meisler nå SV ut en “Grønn ny deal” for omstilling, arbeidsplasser og næringsutvikling for framtida. Norge, og Oppland, trenger en politikk som evner å stimulere til verdiskaping og demme opp for den sterke sentraliseringa. SV har en slik plan klar, forteller Fredlund.

For pandemi, distriktspolitikk og statsbudsjett henger tett sammen.
– For meg er det tydelig at det er et viktig strategisk grep å satse på gode lokalsamfunn over hele landet. Bare slik blir vi mindre sårbare som samfunn. Det handler om politikk, fordeling og prioritering.

Fredlund er opptatt av at Oppland må ta ledertrøya i det grønne skiftet:
– Hverken Oppland eller Innlandet ligger i oljeskygges dal, vi er i fotosyntesens lys. For det er ikke mulig å gjennomføre det grønne skiftet i landet uten at vi er i førersetet! Det er hos oss vi kan skape hele næringskjeder i den grønne næringa, og slik gi folk anledning til å leve gode liv her hos oss. Men plass rundt seg, turstier i skogen, gode skoler og ikke minst en jobb med ei lønn å leve av.

I sin tale til nominasjonsmøtet takket Fredlund varmt arbeiderpartiets fylkesordfører i Trøndelag Tore O. Sandvik for å avklare sitt standpunkt. Han ønsker seg en regjering bestående av AP og SP alene og har bedt partiene avklare om det er mulig. Altså en sentrumsregjering.

– Det betyr at den eneste muligheten for kaste ut den blå blå-regjeringa ut av regjeringskontorene er å stemme på SV. Det er bare en stemme til SV som kan gi flertall for en ny rød-grønn regjering, avsluttet Fredlund.

Optimistisk Lahlum på andreplass

Hans Olav Lahlum er kjent for mange som krimforfatter, USA-ekspert og sjakkspiller, men han er også en ivrig SV-politiker. Fra før er han gruppeleder for SV både i kommunestyret i Gjøvik og på fylkestinget i Innlandet, og nå er han klar for å stille til valg som andrekandidat til Stortinget.
– Listen for Oppland ser gjennom mine briller meget lovende ut, med en svært dyktig kvinnelig førstekandidat og en liste videre som er bredt sammensatt geografisk, aldersmessig og politisk. Her er det mange dyktige idealister som har ulik kompetanse og brenner for ulike hjertesaker, samtidig som vi står godt samlet om helheten i SVs politikk og veien videre frem mot valget, sier Lahlum.

2021 blir et uvanlig spennende nytt år i norsk politikk, og utfallet av stortingsvalget vil avgjøre utfallet av svært mange viktige saker for den kommende fireårsperioden, mener han.
– Jeg er optimistisk for at vi skal få på plass et rødgrønt flertall i Stortinget og en ny rødgrønn regjering!

Og nå ser han fram til den lange valgkampen, som vil pågå helt fram til valgdagen i september.
– Utover i valgåret må vi klare å få frem for velgere rundt i Innlandet hvilken forskjell det vil bety for politikken om vi får et rødgrønt flertall med et styrket SV, og hvorfor SV i år må bli førstevalget for de som både ønsker en rødere og grønnere politikk. Med en så variert og slagkraftig liste kan vi få frem både viktige hjertesaker og helheten i politikken vår for ulike velgere i alle deler av fylket.

Nominasjonsmøtet stemte på tredjeplassen

Vågå SV foreslo Mai Bakken fra Lom på tredje plass, mot nominasjonskomiteens innstilling på Karin Wiik fra Nordre Land. Nominasjonsmøtet valgte Bakken, som etter møtet kommenterte:
– Jeg er veldig glad for den tilliten møtet viste meg i dag. Jeg vil jobbe for å styrke SV sin politikk, som jeg er trygg på er en politikk for framtida!

Lahlum og Fredlund rett etter nominasjonsmøtet.

Fullstendig liste

PlassNavnKommuneFødselsår