Partikultur på dagsorden i Innlandet SV

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 23. september 2020
Oppdatert: 23. september 2020
En god partikultur er grunnleggende for å kunne drive et godt politisk arbeid, og blir med jevne mellomrom mer aktuelt. Den siste tiden har debatten også gått i media, om både «Me too» og andre kritikkverdige forhold i politiske partier. Innlandet SV bruker anledningen til å sette temaet høyt på dagsorden i høst.

– Vi har hele tiden fokus på å holde den gode partikulturen vår vedlike, sier fylkesleder Anne Lise Fredlund.

– Egne etiske retningslinjer ble vedtatt av årets årsmøte, vi har jobbet med interne rutiner og nå i september har vi oppfordret alle lokallaga til å holde «septemberdialog» om partikultur.

Fellesskap, respekt og raushet

I SV skal alle oppleve fellesskap, respekt og raushet i møte med andre medlemmer. Det skal være trygt å delta på arrangementer, i debatter eller i andre sammenhenger i partiet.

– Hos oss aksepteres ikke diskriminering, krenkelser, mobbing eller trakassering, og vi sier i fra dersom vi ser eller opplever kritikkverdige forhold, sier fylkeslederen, som mener alle som engasjerer seg i Innlandet SV har ansvar for å forvalte kulturen i partiet.

– For vi vet at for å ta vare på den gode partikulturen, fellesskapet, respekten mellom oss og den rause dialogen må vi begynne med oss selv. Måten jeg møter deg på, hvordan jeg omtaler deg og behandler deg er et uttrykk for partikultur. Måten du svarer meg både i ord og handling er også et uttrykk for det samme. Alle disse møtene mellom mennesker, i og utenfor partiet, blir vår felles partikultur. Det er derfor opp til meg og deg hvordan partikulturen skal være.

For Fredlund betyr det å være en del av laget at alle har like mye å komme til bordet med og at det er plass til alle.
– Vi skal anerkjenne at mangfold er en styrke og at vi håndterer ulike oppfatninger og meninger med nysgjerrighet og klokskap. Samtidig betyr det at om vi ser en partifelle tråkke feil, strekker vi ut hånda for å geleide inn på veien igjen. I en partikultur preget av raushet, åpenhet og tillit er det også rom for å si ifra når noe blir feil. En god venn sier ifra til den det gjelder før feilen blir for stor.

God partikultur er forebygging

En grunnpilar for SVs politikk kan sies å være forebyggende arbeid. Det gjelder også partikultur, mener Fredlund:

– Vi sier at en god barndom varer livet ut, vi vet at vi sparer enkeltmennesker, familier og samfunnet for mye ved å fokusere på folkehelse og vi vet at små forskjeller og økt tillit mellom folk forebygger utenforskap bare for å nevne noe. Derfor vet vi også at å jevnlig snakke sammen om hvilken partikultur vi ønsker å ha og deretter jobbe for å befeste dette i hvert møte oss imellom – så bidrar vi til å forebygge de store konfliktene.

Fylkeslaget jobber som lag med å forebygge gjennom å bygge god partikultur. Dersom noen likevel opplever kritikkverdige forhold, er det viktig å varsle, sier fylkeslederen:

– Jeg vil at alle tillitsvalgte, folkevalgte og medlemmer skal vite om og være trygg på sin rett til å varsle. Det er min og lokallagsledernes oppgave å sørge for at den som varsler blir ivaretatt og at kritikkverdige forholdet rettes opp i, og vi følger selvfølgelig fastlagte rutiner for dette. Ved å varsle om kritikkverdige forhold så bidrar du til å opprettholde standard for god partikultur.

Septemberdialog

Alle lokallagene i Innlandet SV har blitt oppfordret til å holde «septemberdialog» om partikultur som en av hovedsakene på et styremøte eller medlemsmøte. Laga oppfordres til å reflektere rundt hvordan det står til i lokallaget, hvordan de ønsker å ha det og hvordan de lever opp til de etiske retningslinjene.

Etiske retningslinjer ble for første gang vedtatt på fylkesårsmøtet i februar, forteller Fredlund.

– Disse retningslinjene skal bidra til å bevisstgjøre oss alle på hvordan våre holdninger og handlinger påvirker tilliten oss imellom, og tilliten partiet forvalter på vegne av fellesskapet. Vi har alle et personlig ansvar for vår egen oppførsel.

Derfor har de tillitsvalgte og folkevalgte blitt oppfordret til å tenke over hva partikultur betyr for dem, hva de trenger for å oppleve tilhørighet og trygghet og hva de gjør for at andre skal oppleve det samme.

God partikultur kan gi politisk seier

Fylkeslaget fortsetter det kontinuerlige arbeidet med en god partikultur, og vil holde debatten levende i organisasjonen.

– Sammen skaper vi de beste forholdene for en god partikultur. En partikultur som løfter, gir energi og fører oss på sporet av de politiske seirene. For husk; hvordan vi har det sammen, vår partikultur, er også grunnmuren for den politiske jobben vi skal gjøre i fellesskap, avslutter Fredlund.

Her kan du laste ned Etiske retningslinjer og Rutine for tryggemøteplasser og rutiner for håndtering av seksuell trakassering. Her finner du alle fylkeslagets styringsdokumenter.

Her finner du kontaktinformasjon til fylkeslaget.