Fra oljeøkonomi til bioøkonomi

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 23. januar 2020
Oppdatert: 23. januar 2020
Innlandet SV mener Innlandet skal ta ledertrøya i omstillingen fra forurensende fossiløkonomi til et samfunn med bærekraftig verdiskapning og grønne arbeidsplasser.

Rapport om bioøkonomi i Innlandet

En ny rapport skal gi Innlandet fylkeskommune kunnskapsgrunnlag for arbeidet med sin bioøkonomistrategi. SINTEFs «Gull i grønne skoger?» peker hva som driver og bremser utviklingen av bioøkonomien, og presenterer fire mulige framtidsfortellinger.

SVs tre politikere på fylkestinget synes rapporten er spennende, og ser fram til å jobbe mer med den.

– Det er en interessant og tankevekkende rapport som illustrerer både mulighetene og utfordringene for de neste tiårenes bioøkonomisatsning i Innlandet. Rapporten viser at potensialet er stort, men også at det trengs en aktiv og målrettet innsats for å skaffe nødvendig kompetanse og infrastruktur til å realisere potensialet, kommenterer gruppeleder Hans Olav Lahlum.

Nasjonal satsning med Innlandet i sentrum

– For å lykkes må det en helhjertet og helhetlig satsing til fra statlig hold, i samarbeid med oss i Innlandet. Ellers ender vi opp som råvareleverandør, og det vil vi ikke. Her må vi satse på produksjon av råvarer, det må bygges forbindelser til industri og vi må starte pilotanlegg og pilotprosjekter, sier Mai Bakken.

Hun får støtte av fylkesutvalgsmedlem Bjørnar Tollan Jordet, som også arbeidet med dette i forrige periode i Hedmark fylkesting:

– Vi i SV har lenge ivret for utvikling av Innlandet som et naturlig sentrum for bioøkonomien i Norge. Fylket kan ta ledertrøya i omstillingen fra forurensende fossiløkonomi til et samfunn med bærekraftig verdiskapning og grønne arbeidsplasser. Vi heier på innovasjon og gründerskap for utvikling av et mer bærekraftig samfunn.

Hverdager for framtida

Framtidsretta politikk krever at man tenker grønt på alle felt. Da må oljeøkonomi byttes ut med bioøkonomi.

– Med en storstilt satsing på bioøkonomi står vi sterkere i møte med de store utfordringene: klimakrisen, ressursknapphet, matsikkerhet og produksjon av ren energi. Grønn omstilling vil sikre både livskvalitet og velferd for framtida, avslutter Bakken.

I Innlandet SVs program kan du lese mer om hva vi mener om verdiskaping og miljø og klima.

På sintef.no kan du lese mer om rapporten og laste den ned.