Bred enighet om tannlegevakt nedstemt av Ap og Sp

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 19. september 2019
Oppdatert: 23. september 2019

SVs fylkestingsrepresentant Anne Lise Fredlund foreslo i dag å innføre tannlegevakt i Innlandet.
– Akutt tannpine og skader i munnen må behandles raskt, man kan ikke henvises til legevakt for smertelindring eller måtte oppsøke det private. Innbyggerne i Innlandet trenger en offentlig organisert tannlegevakt, sa Fredlund.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet var de eneste som ikke stilte seg bak forslaget, og deres stemmer gjorde at forslaget fra SV og alle de andre partiene ikke ble vedtatt.
– Det er skuffende at Ap og Sp ikke vil være med på å gi Innlandets innbyggere tannlegevakt. Fra 1. januar 2020 må alle som bor i det store fylket vårt reise andre steder for å få akutt tannlegehjelp, sier Fredlund.

Hun får støtte av Bjørnar Tollan Jordet, som også representerer SV Hedmark i fylkestinget og fellesnemnda:
– Med enighet blant nesten alle partiene om å gi innbyggerne sikkerheten en tannlegevakt vil gi, er det skuffende at Ap og Sp ikke vil støtte vårt forslag. Vi vil fortsette kampen for et helhetlig tannhelsetilbud i det nye Innlandet, avslutter han.

Mer om tannhelse

Fra Innlandet SVs program: Tennene er en viktig del av helsen vår. Likevel er tannhelse ikke dekket av det offentlige slik andre sentrale helsetjenester er. SV vil gjøre tannbehandling billigere. Vi vil først dekke tjenestene til dem som trenger det mest, før vi gradvis innfører en maksgrense for egenbetaling for alle nødvendige tannhelsetjenester. SV vil sikre tilgang til akutte tannhelsetjenester gjennom en tannlegevaktordning i hele fylket.

Her kan du lese hele kapittelet om helse og sosial trygghet.