open menu

Karbonavgift til Fordeling (KAF)

Verden har svært dårlig tid på seg til å avverge klimatrusselen.

Verden har svært dårlig tid på seg til å avverge klimatrusselen. I 1997 ble Kyotoavtalen undertegnet og det kunne se ut til at verdenssamfunnet var klar til å innføre effektive klimatiltak. Men etter den tid har utslippene av klimagasser økt betraktelig. Dette faktum aleine viser at det trengs nye grep for å unngå farlige klimaendringer.

Vi trenger en sterk folkelig bevegelse både i Norge og verden til forsvar for miljø og klima. Effektive klima- og miljøløsninger bør derfor ha egenskaper som mobiliserer folkelig støtte. Sosial rettferdighet er da avgjørende. Det er spesielt viktig i klimapolitikken, siden det er de fattige som rammes hardest av klimaendringer.

Den kjente klimaforskeren James Hansens forslag til klimaløsning Karbonavgift til fordeling (KAF) er et enkelt system med innebygd sosial rettferdighet. En forutsigbart stigende avgift på utvinningen/importen av fossile drivstoff vil sørge for en gradvis utfasing av disse fra hele økonomien. De innsamlede midlene skal betales direkte ut med et likt beløp til alle innbyggere over 18 år, og halvt beløp til inntil to barn under 18 år per familie.

Siden folk med god råd generelt har et langt høyere forbruk av fossile drivstoff, vil de også betale inn langt mer i avgift, mens de med dårligere råd og klimabevisst livsstil vil betale inn mindre. Ordningen vil derfor innebære en klar omfordeling fra rik til fattig, og premiere klimabevisst livsstil. Samtidig vil fordeling til innbyggerne samle støtte også fra folk og bevegelser som har liten tillit til politikerne og staten.

KAF gir ved sin forutsigbarhet både næringsliv, det offentlige og folk flest tid til å planlegge omstillingen til en fornybar økonomi, og gir alle et merkbart dytt mot å starte med en gang. Dette vil raskt gi synlige konsekvenser for investeringer og planlegging på alle nivåer i samfunnet.

Ordningen er ikke i seg selv tilstrekkelig til å avverge farlige klimaendringer, men vil bety et grunnleggende taktskifte i innenlandsk omstilling til fornybar økonomi. Samtidig vil ordningen innebære en kraftig styrking av den folkelige støtten for effektive klimatiltak. Det kan få avgjørende betydning ikke bare i Norge, men også ved at løsningen spres internasjonalt.

I motsetning til kvotesystemenes ugjennomtrengelige regelverk er KAF et svært transparent og lett forståelig system. Det har også den fordelen at ett enkelt eller grupper av land kan innføre ordningen uten omfattende internasjonale avtaler. En enkel refusjonsordning for hele eller deler av avgiften ved eksport, og karbontoll på import av varer fra land som ikke har karbonavgifter, vil hindre at innenlandsk næringsliv blir rammet. Det vil samtidig være et stimuli til at handelspartnere innfører tilsvarende ordninger.

Det bør også innføres en forutsigbar økende karbonavgift på olje- og gasseksporten fra sokkelen, men disse midlene bør ikke fordeles til innbyggerne, men kanaliseres til klimatiltak og -investeringer.

Bergen SV foreslår for SVs landsmøte at SV går prinsipielt inn for at KAF innføres i Norge, og at den grønne skattekommisjonen må utrede KAF. Partiet må ta opp diskusjonen internt, samt overfor andre folkelige organisasjoner og partier, den praktiske gjennomføringen av systemet, og hvilket nivå og stigningstakt avgiften bør ha.

Vedtatt på Hordaland SV årsmøtet 14. – 15. februar 2015

 

Del dette Del dette på Facebook Del dette på Twitter