Arbeiderpartiets, Senterpartiets, Sosialistisk Venstrepartis, Bymiljølistas og Pensjonistpartiets forslag til
Handlingsplan 2019-2022
Budsjett 2019
INNSTILLING
1. | Med hjemmel i kommunelovens paragraf 44 og 45 vedtas Fredrikstad kommunes handlingsplan for perioden 2019 – 2022 og budsjett for 2019 med netto utgiftsrammer fordelt på de enkelte tjenesteområder slik det framkommer partienes forslag til oversikten for driftsbudsjettet på side 7.
|
2. | Investeringsbudsjettet for 2019 med finansiering vedtas slik det framkommer i investeringsoversikten på side 16 og i vedlegg 1.
|
3. | Merinntekter ved salg av bolig- og næringseiendommer i kommunal regi utover kostnadene til å opparbeide nye arealer avsettes til ubundet investeringsfond.
|
4. | Rådmannen gis fullmakt til å selge boliger som ikke anses egnet for den kommunale boligporteføljen. Netto salgsinntekt disponeres til å finansiere nye boliger.
|
5. | Rådmannen gis fullmakt til å disponere inntekter fra forsikringsoppgjør og inntekter fra salg av utrangerte biler, maskiner og utstyr til å finansiere investeringer for anskaffelse av biler, maskiner og utstyr til samme formål.
|
6. | Kommunale avgifter, egenbetaling og gebyrer fastsettes i samsvar med dokumentet «Egenbetalinger, gebyrer og betalingsbetingelser 2019», samt partienes forslag til endringer på side 13.
|
7. | Det godkjennes låneopptak på 936,4 millioner kroner for finansiering av investeringer i 2019 Rebudsjettering av investeringer fra 2018 vedtas i egen sak.
|
8. | Investeringstilskudd til Fredrikstad kirkelige fellesråd overføres netto (fratrukket merverdikompensasjon).
|
9. | Det godkjennes låneopptak i Husbanken til videre utlån med inntil 180,0 millioner kroner for 2019 hvorav 13 millioner kroner rebudsjetteres fra 2018 gjennom vedtak i egen sak.
|
10. | Trekkrettigheter i bank på 80,0 millioner kroner kan benyttes for å overholde økonomiske forpliktelser i løpet av året.
|
11. | Det godkjennes en ramme for leasingavtaler for utskifting av biler og andre mindre behov på inntil 10,0 millioner kroner for 2019.
|
12. | Det godkjennes en garantiramme på til sammen 12,0 millioner kroner til dekning av depositum og husleiegarantier ved NAV.
|
13. | Rådmannen gis fullmakt til å foreta mindre justeringer i budsjetterte kalkulatoriske renter og avdrag og budsjetterte finansposter der avvik i framdriften av prosjektet fører til forsinket låneopptak.
|
14. | Rådmannen gis fullmakt til å foreta endringer i de økonomiske rammene mellom tjenesteområdene som følge av flytting av oppgaver og årsverk, samt å tilpasse disse
endringene i hovedoversikter for drifts- og investeringsbudsjettet i henhold til de formelle forskriftene.
|
15. | For selvkostområdene vann, avløp, renovasjon, slam og feier skal eventuelle underskudd framføres til neste års selvkostberegning og dekkes over kommende års gebyrer.
|
16. | Låneporteføljen til Fredrikstad kommune som framkommer i vedlegg 3 vedtas og legges til grunn for refinansieringer i 2019.
|
17. | For eiendomsskatt gjelder:
|
17.1 | Det innkreves eiendomsskatt for 2019. I henhold til Lov om eigedomsskatt av 6. juni 1975, samt endringer i samme lov gjort av Stortinget den 1. januar 2018.
|
17.2 | Med de unntak som nevnt under i vedtakets pkt. 17.3, skal skatteøre i Fredrikstad kommune være 7,0 ‰ kfr. eiendomsskattelovens § 11.
|
17.3 | Med hjemmel i eiendomsskattelovens § 12 litra a skal skatteøre for bustaddelen i eigedomar med sjølvstendig bustaddelar og fritidseiendommer være 4,25 ‰. Det gis et bunnfradrag på 200 000 kroner per selvstendig boenhet i boliger, samt et bunnfradrag på 200 000 kroner per fritidseiendom.
|
17.4 | Med hjemmel i eiendomsskattelovens § 7 fritas følgende eiendommer for
eiendomsskatt: – litra a, Eigedomar åt stiftingar og institusjonar som tek sikte på å gagne ein kommune, eit fylke eller staten. – Litra b, Bygning som har historisk verde, som er fredet gjennom fredningsvedtak jfr Lov om kulturminner.
|
17.5 | Eiendommer med hjemmel i eiendomsskattelovens § 5 skal fritas for eiendomsskatt.
|
17.6 | Med hjemmel i eiendomsskattelovens § 5, litra h, skal eiendommer som blir drevet som gårdsbruk og skogsbruk svare eiendomsskatt for våningshuset og kårboligen med garasje og uthus og passende tomt. Eiendomsskatten svares etter samme satser som for boligeiendommer.
|
Innledning
I dette dokumentet presenterer partiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Bymiljølista og Pensjonistpartiet felles forslag til Budsjett 2019 og revidert handlingsplan 2019-2022. Forslaget fremmes av Ap, Sp og SV i formannskapet.
Partiene har lagt rådmannens forslag til grunn for arbeidet, slik at politiske prioriteringer er synliggjort som endringer i forhold til rådmannens dokument. Korrigeringer og presiseringer som framkommer i rådmannens budsjettnotat nr. 2 forutsettes innarbeidet av rådmannen.
Verdivalg
Vår politikk bygger på rettferdighet og fellesskap. Vi vil føre en politikk som er forankret i et levende lokaldemokrati, en bærekraftig utvikling og et sosialt og samfunnskritisk engasjement med fokus på demokratiutvikling og åpenhet. Vi vil at Fredrikstad skal være et åpent og inkluderende lokalsamfunn med plass til alle.
Samarbeidspartiene sier:
Vi vil at Fredrikstad skal være et samfunn med like muligheter for oss som bor her, et samfunn bygget på solidaritet og fellesskap mellom innbyggerne over kommunegrenser og over landegrenser. En sterk offentlig sektor, med gode offentlige tjenester, er det viktigste redskapet for å nå vårt mål om å levere tjenester av god kvalitet, og for å bidra til vekst og utvikling i privat sektor. Derfor sier partiene:
Vi legger kommuneplanen til grunn for hvilken retning vi skal utvikle oss i. Den bygges rundt tre innsatsområder:
Fredrikstad fikk priser for Norges mest attraktive by og god sentrumsutvikling i 2017. Vi skal videreføre og videreutvikle det gode arbeidet som er gjort. Samarbeid med næringslivet for å skape arbeidsplasser til en stadig økende befolkning vil ha hovedfokus. Frivillige lag og foreninger er svært viktige partnere i arbeidet med å gi barn, unge og øvrig befolkning et godt grunnlag for å møte morgendagen.
Fredrikstad er en by med levekårsutfordringer. Det er store geografiske forskjeller. Samarbeidspartienes målsetting er at folkehelse og levekår skal forbedres kraftig og at sosiale helseforskjeller skal utjevnes. Det er ambisiøse mål som må følges opp med konkret handling.
Økonomi
Hvis vi skal nå målene vi setter oss så er det helt avgjørende at vi fortsatt har orden i kommuneøkonomien. Handlingsplanen er ambisiøs på vegne av oss selv, men ikke minst på vegne av fredrikstadsamfunnet. Det er derfor nødvendig med en solid finansiering av kommunens økonomi.
Som rådmannen peker på gir overføringene fra staten over statsbudsjettet oss utfordringer opp mot både drift og investeringer. Underfinansierte statlige satsinger, som bemanningsnormer for skole og barnehage og moderasjonsordninger samt krevende brukerutvikling, har forsterket seg gjennom 2018. Vi støtter i hovedsak rådmannens forslag til tiltak, men gjør noen nødvendige endringer. Det er lite som tyder på at den økonomiske situasjonen vil bedres med sittende regjering.
Det ligger offensive omstillings- og effektiviseringstiltak inne i rådmannens forslag, som flertallspartiene stiller seg bak. Vi peker også på det kommunale eiendomsutviklingsselskapet for å øke egenkapitalevnen som et viktig virkemiddel for å skape økonomisk handlingsrom.
Eiendomsskatten økes ikke utover lønns- og prisvekst. Vi ber rådmannen legge til grunn indeksjustering av skattebeløpet huseierne betaler i kommende budsjetter.
Rådmannen foreslår å dempe investeringsvolumet med 0,5 milliarder kroner i perioden. Vi følger gjeldsutviklingen tett og støtter i all hovedsak dette grepet også i vårt forslag.
Samarbeidspartiene peker på de strategier som angir retningen for kommunen i framtida. Her nevner vi arbeidsgiverstrategien sett i sammenheng med ny innovasjonsstrategi, kompetanse- og rekrutteringsstrategi, kommende strategi for digitalisering og Smart Fredrikstad. Målet er at disse, sammen med den offensive satsingen på velferdsteknologi, vil bidra til å skape økonomisk handlingsrom i årene som kommer.
Evnen til å gjennomføre mål og tiltak vi har satt oss fore er avhengig av at kommunens økonomi går i balanse. Vi vil til enhver tid arbeide for en kommuneøkonomi som sikrer et varig godt, lokalt velferdstilbud.
Hovedprioriteringer i budsjettet
Det er en forutsetning å ha orden i økonomien for at kommunen skal kunne levere velferdstjenester til innbyggerne. Budsjettet innebærer krevende omstillingsprosesser som betyr at rådmannen og de politiske organene må gjennomføre en stram økonomistyring fra dag en i 2019.
Skal vi nå målene våre må vi bruke de store pengene på de store oppgavene. Vi viderefører satsingene fra økonomiplanen vedtatt i juni og prioriterer styrking av fellesskapet.
Barn og unge skjermes i størst mulig grad og derfor er Utdanning og oppvekst den seksjonen vi styrker klart mest målt i kronebeløp. Partiene har som mål å øke lærertettheten, det er viktig at hver enkelt elev blir sett og hørt. Dette viser vi i dokumentet ved å ikke akseptere kutt i lærerårsverk. Vi legger vekt på en sosial profil. SFO-prisen økes derfor ikke utover det vi vedtok i økonomiplanen i juni.
Samarbeidspartiene ønsker like muligheter for alle. Vi har derfor foreslått å gjøre SFO-tilbudet til barn med spesielle behov gratis i 5. til 7.trinn.
Helse og velferd prioriteres i perioden. Utbygging, rehabilitering og drift av heldøgns bo- og omsorgsplasser er vår hovedprioritering. Plan for heldøgns omsorg 2019-2040 blir lagt fram i nær framtid, og vi konkluderer ikke i budsjett- og handlingsplanen med utfallet av behandlingen av planen. Planen vil slå fast mål og strategier for framtidas heldøgns omsorgstjenester, som skal sette kommunen i stand til å møte de demografiske utfordringene med doblingen av antall eldre over 80 år fram mot 2040. Det er ikke aktuelt å kutte i overføringene til frivilligheten
Vi innførte gratis ferge i kommunen fra 1.1.2013. Dette er et virkemiddel som partiene ønsker å videreføre og utvikle for å bedre miljøet i byen vår, styrke folkehelsa, og dermed bidra både til at klimaet og trafikksikkerheten bedres. Fergetilbudet ses som en integrert del av gang – og sykkelveinettet vårt, og skal derfor være gratis for alle som bruker det. Fergetilbudet har blitt svært attraktivt, den første elektriske ferga er snart på plass i elva og utredning av mulig elvemetro er neste steg.
Innen Kultur, miljø og byutvikling foretar vi også en rekke grep for å skjerme både små og store tiltak vi anser svært viktige. Lokalsamfunnsutvalgene gjør en svært viktig jobb, og det er ikke aktuell politikk å kutte i støtten. Fritidsklubbtilbudet opprettholdes på dagens nivå. Av mindre tiltak nevnes Kulturhuset Ekko, Speiderrådet, tilskudd til FRID med mer. Fullstendig oversikt kan ses under kapitlet nedenfor. Fellesnevneren er at viktige samarbeidspartnere i sivilsamfunnet skjermes for kutt.
Partiene har antydet hva styrkingene til det enkelte utvalg kan benyttes til. Det er imidlertid opp til det enkelte utvalg å foreta den endelige prioritering innenfor sin ramme.
Driftsrammer 2019 – 2022
(nettorammer i mill kr) | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Budsjett | Budsjett | Budsjett | |||||
Fra 2019 i 2019 kroner | 2017 | 2018 vedtatt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||
Inntekter | |||||||||||
Skatt | -1991,9 | -2 041,7 | -2 090,4 | -2 082,4 | -2 082,4 | -2 082,4 | |||||
Rammetilskudd | -2044,8 | -2 107,9 | -2 218,7 | -2 218,7 | -2 218,7 | -2 218,7 | |||||
Realvekst frie inntekter | 0,0 | -49,9 | -92,3 | -137,9 | |||||||
Eiendomsskatt | -250,9 | -259,6 | -265,0 | -263,0 | -261,0 | -258,0 | |||||
Sum frie inntekter | -4287,5 | -4 409,1 | -4 574,1 | -4 614,0 | -4 654,4 | -4 697,0 | |||||
Bundne utgifter | |||||||||||
Renteutgifter- lån vedtatt t.o.m. bud 2018 | 114,0 | 115,7 | 122,2 | 143,3 | 152,5 | 185,4 | |||||
Renteinntekter | -73,0 | -45,9 | -47,5 | -49,3 | -51,0 | -53,5 | |||||
Avdrag – lån vedtatt t.o.m bud 2018 | 243,7 | 235,2 | 245,3 | 254,6 | 254,7 | 255,0 | |||||
Kapitalutg. nye investeringer fra 2019 | 4,5 | 3,3 | 27,8 | 63,6 | 105,8 | ||||||
Kapitalutg. nye selvfinansierende inv.2019 | 5,6 | 2,4 | 22,1 | 32,9 | 56,5 | ||||||
Renter/avdrag – dekkes gj. bruker/stat ol. | -119,1 | -135,9 | -144,1 | -164,7 | -173,6 | -180,5 | |||||
Kompensasjonstilskudd – stat | -14,4 | -16,9 | -15,1 | -14,3 | -13,1 | -11,7 | |||||
Overføring fra FREVAR KF | -8,0 | -8,0 | -14,0 | -9,0 | -13,0 | -13,0 | |||||
Utbytte | -11,5 | -21,0 | -17,0 | -21,0 | -28,0 | -28,0 | |||||
Sum netto kapitalkostnader | 131,6 | 133,3 | 135,6 | 189,4 | 225,1 | 316,1 | |||||
Diverse fellesutgifter | 14,5 | 79,4 | 64,8 | 74,7 | 80,5 | 63,9 | |||||
Til kirketjenester | 40,5 | 42,1 | 43,6 | 43,6 | 43,6 | 43,6 | |||||
Andre trossamfunn | 6,7 | 6,0 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | |||||
Sum | 61,8 | 127,4 | 114,6 | 124,5 | 130,3 | 113,6 | |||||
Til disp. drift og investeringer | -4094,2 | -4 148,4 | -4 323,9 | -4 300,1 | -4 299,0 | -4 267,3 | |||||
NETTO UTGIFTSRAMMER: | |||||||||||
Økonomi og organisasjonsutvikling | 187,0 | 192,8 | 202,7 | 198,5 | 201,4 | 198,5 | |||||
Kultur, mljø og byutvikling | 177,5 | 156,9 | 159,0 | 155,7 | 155,6 | 155,6 | |||||
Teknisk drift | 408,8 | 423,0 | 400,5 | 393,7 | 392,3 | 388,2 | |||||
Utdanning og oppvekst | 1525,4 | 1 575,1 | 1 662,2 | 1 661,0 | 1 664,9 | 1 664,7 | |||||
Helse og velferd | 1674,2 | 1 783,4 | 1 887,6 | 1 862,5 | 1 873,3 | 1 845,2 | |||||
Sum | 3973,0 | 4 131,1 | 4 311,9 | 4 271,4 | 4 287,5 | 4 252,2 | |||||
Korr. interne finans.tran. | |||||||||||
Netto internt driftsresultat | -122,4 | -17,3 | -11,9 | -28,8 | -11,5 | -15,1 | |||||
– Bruk/overføring – disposisjonsfond (netto) | 115,4 | 2,3 | 19,4 | 10,3 | 3,0 | 4,6 | |||||
– Bruk av fond til omstilling | -5,0 | ||||||||||
– Bruk av fond – Helse og velferd | -20,0 | ||||||||||
– Disp.fond Smart Fredrikstad/økt valgdeltakelse | 0,0 | -2,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | ||||||
– Egenkapital til investeringsbudsjett | 7,0 | 15,0 | 20,0 | 20,0 | 10,0 | 12,0 | |||||
Disp. netto internt driftsres. | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
Negative tall uttrykker i denne sammenheng inntekter/overskudd | |||||||||||
Budsjettets inntektsside
Partiene anslår økt vekst på skatt neste år tilsvarende 8,0 millioner kroner mer enn rådmannens forslag.
I handlingsplanen har partiene lagt til grunn en årlig realvekst på 0,96 % fra 2019 til 2021. Fra 2021-2022 perioden er realveksten anslått til ca. 1,0 %.
Tabell realvekst skatt og rammer
2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | |
Rådmannen | 0,94 | 0,94 | 0,94 |
Flertallet | 0,96 | 0,96 | 1,03 |
Flertallspartiene justerer forventet overføringsinntekt fra FREVAR KF noe med bakgrunn i hva foretaket melder i 2.tertitalrapport for 2018 samt foretakets vedtatte budsjett 2019 og handlingsplan 2019-2022. For 2019 økes forventet inntekt med 2,0 millioner kroner, mens den justeres ned i resten av perioden – spesielt i 2020 med tanke på forventet overføringskapasitet basert på FREVAR sitt budsjett for 2019.
Forventningen til utbytte fra selskapene er fra 2020 justert opp til det nivået det har ligget på de senere årene. Beløpet er økt med 4,0 millioner kroner i 2020 og 2,0 millioner kroner i 2021-2022. Det betyr at det ligger en klar forventning til FEAS og Østfold Energi om bedre avkastning på verdiene Fredrikstad kommune eier. Eventuelle strukturelle endringer i eierskap i FEAS kan påvirke framtidig utbytte.
Overføringer og utbytte (millioner kroner)
2019 | 2020 | 2021 |
2022 |
|||||||||
FREVAR | 14,0(+2) | 9,0(-6) | 13,0(-2) |
13,0(-2) |
||||||||
Utbytte | 17,0 | 21,0(+4) | 28,0(+2) |
28,0(+2) |
||||||||
*Endringer framkommer i parentes.
Bunnlinjen i budsjettet er redusert med 6,6 millioner kroner fra rådmannens forslag på 18,5 millioner, til 11,9 millioner.
Samlet handlingsrom inklusive bruk av bunnlinje er på 16,6 millioner kroner i 2019.
Budsjettets utgiftsside – rammejusteringer 2019-2022
Rammene til utvalgene/tjenesteområdene styrkes med til sammen 16,6 millioner kroner i 2019 økende til 27,5 millioner kroner i resten av planperioden.
Tabell rammestyrking
Oversikt nettorammer i mill. kr. | Bud
2019 |
HP
2020 |
HP
2021 |
HP
2022 |
Økonomi og organisasjonsutvikling | – | – | – | – |
Kultur, miljø og byutvikling | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Teknisk drift | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Utdanning og oppvekst | 11,1 | 17,0 | 22,0 | 22,0 |
Helse og velferd | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Kirken | – | – | – | – |
Sum styrking | 16,6 | 22,5 | 27,5 | 27,5 |
Kultur, miljø og byutvikling
Flertallspartiene velger en annen innretning på fritidsklubber enn rådmannen. Da det ble valgt løsning med ny, stor klubb i Borgarveien på Østsiden var det ikke partienes ambisjon å nedprioritere sentrum og Torsnes. Vi ønsker at det fortsatt skal være fritidsklubb i Torsnes, og har lagt inn penger til å videreføre tilbudet. Videre bes det om at rådmannen forhandler om ny avtale for fritidsklubb i sentrum. Fritidsklubb i tilknytning til biblioteket på Selbak er ønskelig, men vil ikke bli prioritert i denne omgang. Vi øker tilskuddsrammen til idrett med kroner 515.000 sammenlignet med rådmannens forslag.
Rammen styrkes med 3,0 millioner kroner i 2019 og i handlingsplanperioden.
I tillegg velger vi i nåværende situasjon å ikke prioritere driftstilskudd til aktivitetsråd med 0,25 millioner kroner. Samlet disponeres derfor 3,250 millioner kroner.
For 2019 anbefaler Bystyret kultur- og miljøutvalget å bruke styrkingen som følger:
Fredrikstad Idrettsråd + 450.000
Visit Fredrikstad + 200.000
Lokalsamfunnsutvalg + 600.000
Litteraturhuset + 100.000
Fredrikstad Musikkråd + 50.000
Fredrikstad Speiderråd + 50.000
Sceneteppe + 40.000
Fargefabrikken/Qulthus + 35.000
Kulturhuset EKKO + 50.000
Fritidsklubb i Torsnes + 460.000
Fritidsklubb i sentrum + 400.000
Tilskuddsrammen idrett + 515.000
Sum fordeling: + 2,950 millioner
Den foreslåtte reduksjonen i tilskudd til Fredrikstad næringsforening er ikke i tråd med inngått avtale. Den er derfor lagt inn styrking i budsjettrammen til å videreføre tilskuddet (300.000 kr).
Partiene ønsker ikke å gjeninnføre reklame for barn på kino.
Bystyret anmoder om en forsiktig økning av kiosk- og billettpriser på kinoen for å dekke inn inntektsbortfallet.
Det er foreslått kutt i overføringene til Østfoldmuseene avd. Fredrikstad. Rådmannen bes om å gå i dialog med museet for å se om fellesoppgaver og prosjektmidler eventuelt kan bidra til finansiering. Bystyret foretar ny vurdering av tilskudd til museet i revidert budsjett/ 1.tertialrapport 2019.
Teknisk drift
Partiene støtter seg i hovedsak til de vurderingene rådmannen har gjort innenfor seksjonen, men styrker rammen med 0,3 millioner kroner. Det gjøres også omprioriteringer innenfor rammen.
Gratistilbudet om parkering i Cityterminalen videreføres. Dette tilbudet er en del av helheten for å styrke handelen i sentrum som har gitt god effekt. Omprioriteringen finansieres innenfor rammen (økt inntekt) ved å gjøre om plassene ved Torvbyen (Daniel Leergaardsgate, Nygata (bak gamle OBOS) samt DNB-taket (Glemmengata) fra gul til rød sone samt å øke prisen noe utover rådmannens forslag i gul og rød sone. Til sammen vil disse grepene kunne finansiere 5,0 millioner kroner som benyttes til fortsatt gratis parkering i Cityterminalen.
Teknisk utvalg vurderer om det innenfor rammen kan omprioriteres slik at det kan avsettes midler til oppgradering av veien fra Rv 110 til Onsøy stasjon og Onsøy Glassdeponi.
Fredrikstad Skiklubb ved løypegjengen har søkt om økning av støtten fra 50 000 kroner til 195 000 kroner årlig. Dette vil også få konsekvenser for støtten til øvrige løypelag og vil måtte medføre en årlig økning i rammene på 250 000 kroner til 300 000 kroner. Rammen er styrket for å ta hensyn til dette.
Det søkes også om tilskudd til innkjøp av løypemaskin. Det foreslås å omdisponere de 0,7 millionene som Bystyret avsatte til speiderleir i revidert budsjett/2. tertialrapport 2018 til tilskudd til ny løypemaskin. (Speiderleir blir arrangert i Indre Østfold kommune)
Partiene ber teknisk utvalg finne rom for utvidet tilbud med utedusj og ytterligere tilrettelegging for rullestolbrukere på Foten innenfor rammen.
Utdanning og oppvekst
Vi prioriterer å skjerme barn og unge i vårt forslag og legger opp til en sosial profil. Vi har i hele perioden valgt å holde SFO-prisen på et lavt nivå og følger opp dette også nå. Rådmannen poengterer selv at en økning kan være uheldig for sosial utjevning.
Samarbeidspartiene ønsker at Fredrikstad kommune tilbyr barn med spesielle behov gratis SFO for 5.-7. klasse og har lagt inn finansiering til tiltaket. Rådmannen har fullmakt til å organisere tilbudet slik det er mest hensiktsmessig.
De åpne barnehagene «Treffpunktet» i sentrum og på Østsiden legges ikke ned. Det er heller ikke aktuelt å svekke tiltaket inn mot barnehager i røde soner. Det er ikke aktuell politikk for samarbeidspartiene å svekke lærertettheten.
Rammen til oppvekstutvalget styrkes med 11,1 millioner kroner i 2019, økende i perioden.
Jfr. budsjettnotat 2 har vi i tillegg 5,0 millioner til disposisjon.
For 2019 anbefaler Bystyret oppvekstutvalget å bruke styrkingen som følger:
SFO økes kun med 100 kr utover lønns- og prisvekst; +4,0 millioner
Gratis SFO til barn med spesielle behov +0,9 millioner
Lærerårsverk +7,5 millioner
Åpen kommunal barnehage +1,7 millioner
Røde soner (barnehager) +2,0 millioner
Sum fordeling +16,1 millioner kroner
Helse og velferd
Flertallspartiene støtter i hovedsak rådmannens prioriteringer. Plan for heldøgns omsorg fram mot 2040 kommer til behandling i 2019 og vil danne grunnlaget for å fastslå hvilket heldøgnstilbud kommunen skal yte i årene framover, herunder fordelingen mellom sykehjemsplasser og omsorgsboliger med heldøgns tjenester.
Arbeidet som de frivillige organisasjonene gjør i kommunen er uvurderlig og samarbeidspartiene støtter ikke rådmannens forslag om redusert tilskudd. Vi legger tilbake foreslått kutt i hele perioden. Her vil fellesskapet få mye igjen for hver krone som brukes.
Det jobbes nå godt med heltidskultur i seksjonen og det er viktig at det arbeides aktivt med å få på plass hele stillinger. Dette er også forventet å kunne ha en positiv effekt når det gjelder sykefravær og økonomi.
HOV styrkes med 2,2 millioner kroner i perioden.
Følgende fordeling anbefales:
Tilskudd til frivillige +2,00 millioner
+Huset gis et tilskudd på +0,15 millioner
Ikke disponert +0,05 millioner
Sum fordeling +2,20 millioner kroner
Økonomi og organisasjonsutvikling
Partiene støtter rådmannens vurderinger.
Kirken
Partiene støtter rådmannens vurderinger.
Investeringsbudsjettet
Partiene legger i all hovedsak rådmannens forslag til investeringsbudsjett til grunn. Det betyr at partiene støtter en mer forsiktig investeringsprofil av hensyn til kommunens økonomiske situasjon og hva som i realiteten er realistisk framdrift.
Partiene har støttet at det skal bygges flerbrukshall på Trosvik som også dekker idrettens behov innenfor en ramme på 111,9 millioner kroner. Vi ber rådmannen komme tilbake til Bystyret med en egen sak hvor prosjektet forholder seg til denne rammen (se verbalforslag/bestillinger).
Kunstgressplanen gjennomføres i tråd med handlingsplanvedtaket i juni 2018.
Investering – finansiering
Egenbetalinger og gebyrer
Verbalforslag og bestillinger
HOV:
UO:
TD:
«Eldrerådet ber Bystyret om å bestille egen sak om transporttilbud til eldre med utgangspunkt i at det bør etableres minibusstilbud og et godt fungerende Flex-tilbud i Fredrikstad kommune. Kommunen bør, i samarbeid med Østfold kollektivtrafikk, finne en løsning på hvordan 2-3 minibusser kan operere rundt i boligfeltene innenfor sentrum og til og fra områder utenfor sentrum der det bor «mange» eldre.» Rådmannen bes om å komme tilbake til Bystyret med en egen sak som vurderer innspillet.
ØKORG:
VEDLEGG
– Budsjettskjema 1A – drift
– Budsjettskjema 1B
– Budsjettskjema 2A – investering
– Budsjettskjema 2B
– Intern hovedoversikt
Detaljoversikt investeringer | |||||||||||||||||
Rammefinansierte investeringer | |||||||||||||||||
Tall i millioner kroner | Sum | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||||||||
Brutto | Netto | Brutto | Tilsk | netto | Brutto | Tilsk | Netto | Brutto | Tilsk | Netto | Brutto | Tilsk | Netto | Brutto | Tilsk | Netto | |
Sentrale investeringer | |||||||||||||||||
IT- sentrale investeringer | 34,6 | 34,6 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 7,7 | 0,0 | 7,7 | 7,0 | 0,0 | 7,0 | 7,3 | 0,0 | 7,3 | 7,6 | 0,0 | 7,6 |
Eget nett II | 4,4 | 4,4 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Mobilt strømaggregat- beredskap/Nedre Glomma ROS | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Trådløst nettverk | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Elektronisk eiendomsarkiv | 20,0 | 20,0 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Skannere Byarkivet | 0,6 | 0,6 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Konkurransegj.føringsverktøy og kontraktsadm.verktøy | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Innkjøpsanalyseverktøy | 1,8 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,8 | 0,0 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sum Sentrale investeringer | 67,8 | 67,8 | 22,7 | 0,0 | 22,7 | 20,6 | 0,0 | 20,6 | 8,3 | 0,0 | 8,3 | 8,6 | 0,0 | 8,6 | 7,6 | 0,0 | 7,6 |
Kultur, miljø og byutvikling | |||||||||||||||||
Mindre investeringsbehov | 3,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Arena Fredrikstad (tot 644,3 mill) | 491,9 | 491,9 | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 84,3 | 0,0 | 84,3 | 10,3 | 0,0 | 10,3 | 140,1 | 0,0 | 140,1 | 257,0 | 0,0 | 257,0 |
Usikre anslag: | |||||||||||||||||
Blå Grotte | 37,0 | 28,4 | 2,0 | 0,0 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 35,0 | 8,6 | 26,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Flerbrukshall Trosvik skole (2 mill fra 2017, tot 111,9 mill) | 109,9 | 109,9 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 7,4 | 0,0 | 7,4 | 29,9 | 0,0 | 29,9 | 71,6 | 0,0 | 71,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ridesenter Bekkevold (1 mill kr fra 2016, tot 69,0 mill) | 68,1 | 57,8 | 2,0 | 0,0 | 2,0 | 5,2 | 0,0 | 5,2 | 41,1 | 0,0 | 41,1 | 19,7 | 10,3 | 9,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kunstgressbaner | 47,3 | 31,5 | 27,7 | 8,2 | 19,5 | 19,6 | 7,6 | 12,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tårnet på Isegran | 6,0 | 6,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tak St.Croix | 6,5 | 6,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,5 | 0,0 | 6,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sum Seksjon for kultur, miljø og byutvikling | 769,7 | 735,0 | 34,0 | 8,2 | 25,8 | 120,0 | 7,6 | 112,4 | 126,3 | 8,6 | 117,7 | 232,4 | 10,3 | 222,1 | 257,0 | 0,0 | 257,0 |
Teknisk drift | |||||||||||||||||
– Formålsbygg | |||||||||||||||||
Strategisk eiendomsutvikling | 10,3 | 10,3 | 1,5 | 0,0 | 1,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 1,3 | 0,0 | 1,3 |
Byggutvikling | 12,3 | 12,3 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 3,5 | 0,0 | 3,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 2,5 | 0,0 | 2,5 | 1,3 | 0,0 | 1,3 |
SD-anlegg (Sentral Driftsstyring) | 20,5 | 20,5 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 2,5 | 0,0 | 2,5 |
ENØK | 42,0 | 42,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 12,0 | 0,0 | 12,0 | 12,0 | 0,0 | 12,0 | 12,0 | 0,0 | 12,0 | 6,0 | 0,0 | 6,0 |
Legionellatiltak/radonsanering | 2,3 | 2,3 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,3 | 0,0 | 0,3 |
Behovsanalyse og alternativvurderinger (prosjektering formålsbygg) | 11,5 | 11,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 3,0 | 0,0 | 3,0 | 3,0 | 0,0 | 3,0 | 1,5 | 0,0 | 1,5 |
Universell utforming av skoler og barnehager | 12,2 | 12,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,2 | 0,0 | 2,2 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 2,0 | 0,0 | 2,0 |
Paviljonger skole | 12,1 | 12,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 3,6 | 0,0 | 3,6 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 2,5 | 0,0 | 2,5 |
Uteanlegg/sikkerhet/lekeutstyr/bh/skole | 23,5 | 23,5 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 6,0 | 0,0 | 6,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 2,5 | 0,0 | 2,5 |
Inneklima / rehab. skole/bhg | 23,0 | 23,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 8,0 | 0,0 | 8,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 |
Rehabilitering og brannpålegg | 60,8 | 60,8 | 6,0 | 0,0 | 6,0 | 36,0 | 0,0 | 36,0 | 4,3 | 0,0 | 4,3 | 6,0 | 0,0 | 6,0 | 8,5 | 0,0 | 8,5 |
Nytt kafebygg Foten (tot 13 mill kr) | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 0,0 | 5,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Usikre anslag: | |||||||||||||||||
Møllehjulet Isegran | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppstillingsplass biler og maskiner Tomteveien | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Villa Lykkeberg (tot 4,2 mill kr) | 2,2 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,2 | 0,0 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppgradering Gamlebyen fengsel | 5,1 | 5,1 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 4,1 | 0,0 | 4,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
– Infrastruktur, samferdsel mm | |||||||||||||||||
Biler, maskiner | 54,5 | 54,5 | 13,5 | 0,0 | 13,5 | 13,5 | 0,0 | 13,5 | 12,0 | 0,0 | 12,0 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 5,5 | 0,0 | 5,5 |
Elvebredder, kaier, brygger, broer med mer | 21,5 | 21,5 | 8,5 | 0,0 | 8,5 | 3,0 | 0,0 | 3,0 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 2,0 | 0,0 | 2,0 |
Parker, grøntområder og lekeplasser | 39,9 | 37,0 | 6,4 | 0,0 | 6,4 | 16,0 | 0,5 | 15,5 | 8,4 | 0,7 | 7,7 | 5,9 | 0,7 | 5,2 | 3,2 | 1,0 | 2,2 |
Gatelys | 42,7 | 42,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 13,7 | 0,0 | 13,7 | 13,0 | 0,0 | 13,0 | 8,0 | 0,0 | 8,0 | 8,0 | 0,0 | 8,0 |
Trafikksikring | 24,0 | 16,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,0 | 2,0 | 4,0 | 6,0 | 2,0 | 4,0 | 6,0 | 2,0 | 4,0 | 6,0 | 2,0 | 4,0 |
Nyasfaltering av veier | 85,0 | 85,0 | 15,0 | 0,0 | 15,0 | 17,5 | 0,0 | 17,5 | 17,5 | 0,0 | 17,5 | 17,5 | 0,0 | 17,5 | 17,5 | 0,0 | 17,5 |
Sykkelplan | 20,0 | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | 5,0 |
Dampskipsbrygga, opprusting av plassen (tot 36,8 mill kr) | 35,6 | 35,6 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 25,6 | 0,0 | 25,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ny elektrisk ferje | 19,7 | 16,2 | 15,0 | 0,0 | 15,0 | 4,7 | 3,5 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ny motor gamle ferger | 2,5 | 2,5 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nytt stupetårn Foten (2,4 mill omdisponert fra Molvigikaia) | 5,2 | 4,4 | 2,0 | 0,0 | 2,0 | 3,2 | 0,8 | 2,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Floaveien (totalt 29,4 mill kr) | 27,4 | 27,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 27,4 | 0,0 | 27,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Biogasstasjon | 23,9 | 23,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 23,9 | 0,0 | 23,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Usikre anslag: | |||||||||||||||||
Trondalsbassenget | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Rehab Molvigkaia (6 mill omdisp til stupetårn og lysløype) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ny bro Isegran | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Rehabilitering Gressvik fergested | 6,3 | 6,3 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 5,3 | 0,0 | 5,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Lettbåt (parkering og transport) | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,0 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
P-plasser Elingaard | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Utstyr brannstasjon | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nye ferger | 20,0 | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 20,0 | 0,0 | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sum Seksjon for teknisk drift | 677,5 | 662,3 | 103,1 | 0,0 | 103,1 | 251,8 | 6,8 | 245,0 | 114,3 | 2,7 | 111,6 | 127,9 | 2,7 | 125,2 | 80,4 | 3,0 | 77,4 |