– Evakuer Moria nå!

Brannen i flyktningeleiren i Moria er en varslet katastrofe, sier SVs Karin Andersen, som har vært i leiren flere ganger.

Onsdag morgen våknet Europa til at flyktningleiren Moria i Hellas sto i brann. Etter å ha nølt i månedsvis, kom regjeringen omsider på banen og sa at de kan hente 50 flyktninger ut av det som ikke lenger engang er en flyktningleir, men brannruiner. Men det er ikke krisehjelp, for det er ikke mer enn det regjeringen allerede hadde bestemt seg for å ta imot, sier SVs stortingsrepresentant Karin Andersen:

– Det er bra at noe endelig gjøres i en katastrofe som Erna Solberg har visst om lenge, men ikke brydd seg om. Men når hun nå lover å evakuere noen, må det skje umiddelbart, sier SVs stortingsrepresentant Karin Andersen.

Til tross for at flere kommuner har sagt at de alene kan ta imot langt mer enn 50 asylsøkere fra Hellas, står regjeringen fremdeles på sitt. Nå håper Andersen at presset fra Europa, Hellas og Norges kommuner kan bli starten på en bedre asylpolitikk fra Erna Solberg.

– Dette må bare være begynnelsen. 13.000 mennesker har bodd i Moria, men nå er leiren brent ned. Regjeringen må hente flere enn 50 flyktninger, når situasjonen nå er dramatisk forverret. Forhåpentligvis er denne evakueringen bare en del av hjelpen Norge kommer til å gi Hellas nå. De trenger hjelpemannskap og helsepersonell, der må også Norge bidra.

Moria er på ingen måte en ny katastrofe, tvert imot har den huset flyktninger under kummerlige og uforsvarlige forhold i mange år. Området var en teltleir uten gode sanitærforhold. Advarsler om stor brannfare og et massivt koronautbrudd har ikke vært få. Og i dagene før brannen ahdde flyktningene vært sperret inne i leiren de siste dagene, nettopp på grunn av et koronautbrudd. Andersen mener det bare var et spørsmål om tid når det kom til å smelle der.

– Dette er en varslet katastrofe, vi snakker om en flyktningleir hvor folk har gått innesperret med sykdom og forferdelige sanitærforhold i månedsvis. Det var et spørsmål om tid når katastrofen ville komme. Vi ventet og gjorde ingenting. Nå må Norge ta ansvar for det vi forsømte.

Nå håper hun regjeringen tar grep, lytter til kommunene i Norge og hjelper Europa og Hellas med det som plutselig ble en akutt katastrofesituasjon.

– La oss for en gangs skyld lære av feilene vi har gjort med flyktninger i så mange år. Nå er det på tide å gi dem den hjelpen de trenger, og ta problemet ved rota framfor å bygge opp igjen en teltleir som ikke egner seg for mennesker, sier Andersen.

Del dette