Profittfri velferd – Valgprogram 2019-2023

Her finner du programkomiteens tekstforslag til politikkområdet profittfri velferd.

Bergen SV vil at ingen skal ta ut profitt fra vår felles velferd. Offentlige midler må i sin helhet gå til folk, ikke til privat profitt for bedriftseiere eller skatteparadiser. Skattepengene som brukes til å finansiere offentlig velferd, skal ikke havne i private lommer.

Formålet med velferdstjenestene våre er å sikre at alle som trenger det får tilgang til god og trygg velferd, mens formålet til en kommersiell bedrift er å gå i størst mulig overskudd. Disse målene kan ikke forenes. Velferden vår er ikke til for å tjene penger, den er til for folk. Velferdstjenester er grunnleggende tjenester i folks liv, som er for viktige til å kunne overlates til kommersielle interesser. Måten kommersielle selskaper skaper velferdsprofitt på er ved å kutte i bemanning, lønn og pensjon. Regningen faller på de ansatte samt barnehagebarn, eldre og syke.

Velferdsprofitørene inkluderer også bemanningsbyråer, som leier ut arbeidskraft til kommunen. At velferden formelt driftes av kommunen er derfor ikke godt nok. Bergen SV vil at kommunens egne velferdstjenester skal drives fullt ut av kommunalt ansatte.

Kommersielle og ideelle aktører hindrer ikke bare offentlig innsyn og demokratisk styring av våre viktigste velferdstilbud, men også brukertilpasning, offentlige stordriftsfordeler og en moderne tjenesteutvikling.

* Ingen skal tjene penger på velferd.

* Kommersielle aktører skal ut av velferden.

* Private ideelle aktører kan ikke erstatte offentlig velferd, og skal ikke levere en større andel av velferden i kommunen enn i dag.

* Ingen som utfører velferdstjenester i eller for kommunen skal gjøre dette med lavere bemanning, eller dårligere lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår enn kommunen selv.

* Bergen kommune skal ikke bruke bemanningsbyråer i velferden.

Har du innspill til innledningen? Innspill, ideer og forslag mottas med takk.

Bruk dette skjemaet for å komme med innspill.