Innledning – valgprogram 2019-2023

Her er programkomiteens forslag til innledning for det nye programmet

Ta kampen for de mange – ikke for de få

SV er et sosialistisk parti. Et sosialistisk samfunn er et klasseløst samfunn der alle yter etter evne og får etter behov, med små forskjeller mellom folk og der ressursene styres demokratisk av folk i fellesskap. Slik er ikke Bergen i dag. Bergen er en by med store klasseforskjeller, med sosial nød og fattigdom. I byutvikling og boligpolitikk prioriteres utbyggerne foran innbyggernes interesser og velferdsprofitører beriker seg på fellesskapets bekostning. Samtidig har vesentlige deler av fellesskapets eiendom blitt solgt på billigsalg og er ikke lenger under demokratisk styring. SV vil ta Bergen i en annen retning. Vi vil skape en rettferdig og solidarisk by som tar vare på alle sine innbyggere og der alle har mulighet til å leve gode liv.

SV er et feministisk parti. Et likestilt samfunn er et samfunn der kjønn ikke begrenser folks frihet og der alle mennesker har like muligheter uavhengig av kjønn, seksuell orientering og kjønnsuttrykk. Slik er ikke Bergen i dag. Status, makt og ressurser er systematisk skjevt fordelt mellom kvinner og menn, og kvinner eier mindre og tjener mindre enn menn. SV vil ta Bergen i feministisk retning ved å kjempe for reell likestilling og frigjøring. Vårt mål er et samfunn hvor alle har råderett over egen kropp kan leve ut sin identitet, kjærlighet, seksualitet og kjønnsuttrykk basert på likeverd og samtykke uten fare for å bli diskriminert og trakassert.

SV er et miljøparti. En miljøby er en by med frisk luft, grønne byrom og der de fleste kan gå eller sykle til jobb og skole mens resten har et godt kollektivtilbud som er et reelt alternativ til privatbilen. Slik er ikke Bergen i dag. Bergen er en by med dårlig luftkvalitet og store klimagassutslipp, der grønne lunger går tapt på grunn av utbygging. Mange skoleveier er utrygge og privatbilen har fått legge premissene for byutviklingen over svært lang tid. Sjøen vår er forurenset, og plante- og dyreliv trues av plastforsøpling. SV vil ta Bergen i en annen retning. Vi ønsker å gjøre Bergen til en nullutslippsby med ambisjoner om å bli ledende innen bærekraftig byutvikling, der folkehelsen alltid prioriteres høyere enn retten til å forurense.

SV er et antirasistisk parti. Et inkluderende samfunn er et raust samfunn der alle mennesker får mulighet til å bidra med sine ressurser, uavhengig av hvor de kommer fra eller hvilken hudfarge de har, og der ingen utsettes for diskriminering, ekskludering eller rasisme. Slik er ikke Bergen i dag. Personer med minoritetsbakgrunn blir utsatt for diskriminering på boligmarkedet og i arbeidslivet, og opplever hverdagsrasisme og fordommer. SV vil ta Bergen i en annen retning. Vi vil gjøre Bergen til en by uten offentlig diskriminering og der det jobbes aktivt og systematisk for å bekjempe rasismens samfunnsødeleggende kraft i alle tilgjengelige kanaler; på skoler, i idretten, på boligmarkedet og i arbeidslivet.

Med sosialisme, feminisme, miljøvern og antirasisme som utgangspunkt vil SV gi alle som bor i Bergen mulighet til å leve et godt og verdig liv. Bli med å ta kampen for de mange – ikke for de få.

Stem SV!

Har du innspill til innledningen? Innspill, ideer og forslag mottas med takk.

Bruk dette skjemaet for å komme med innspill.