Idrett og friluftsliv

Et mangfoldig og inkluderende idrettstilbud

Et hovedmål for SV i idrettspolitikken er å gi alle muligheten til å være fysisk aktive gjennom et åpent, rimelig og tilgjengelig tilbud med lav terskel for både organisert og uorganisert idrettsaktivitet. SV vil særlig arbeide for at alle skal ha mulighet til å drive med idrett, uavhengig av økonomi.

Idrett er ikke bare viktig for folkehelsen, men bygger i tillegg lokalsamfunn og nærmiljø gjennom å tilby møteplasser som bygger fellesskap og samhold i nærmiljøet. I Bergen legger idretten ned et omfattende arbeid for å sikre folk i alle aldre gode idrettsopplevelser. Ikke minst bidrar et stort antall frivillige med en betydelig dugnadsinnsats. SV vil sikre idretten gode rammevilkår og gode fasiliteter, slik at denne innsatsen kan styrkes og videreutvikles. Vårt mål er et mangfoldig og inkluderende idrettstilbud.

Breddeidrett og toppidrett er avhengig av hverandre. SV vil legge til rette for at både bredde- og mosjonsidrett, konkurranse- og eliteidrett får utvikle seg på egne vilkår og på utøvernes ulike premisser og ambisjonsnivå.

I Bergen har private givere i for stor grad fått styre prioriteringene i idretten. SV synes det er uheldig at demokratiske prosesser i idretten blir overstyrt på en slik måte.

SV vil

* sikre gode vilkår for idretten på alle plan – fra barneidrett og mosjonsidrett til toppidrett.

* at alle idrettsanlegg skal ha universell tilgjengelighet og gi flere mulighet til fysisk aktivitet.

* sikre et mangfoldig idrettstilbud i alle bydeler, og at også de mindre idrettene får sin rettmessige andel av investeringene.

* satse på å bygge flerbrukshaller med aktivitetsflate på minimum 25×45 meter, for å sikre fleksibel bruk for flest mulig innendørsidretter.

* ruste opp eksisterende idrettsanlegg, og prioritere utskifting av helse- og miljøskadelige underlag.

* at det etableres flere anlegg som gir mulighet for uorganisert fysisk aktivitet, slik som åpne flerbrukshaller, ballbinger, skateboardparker, anlegg for tricksykling, FYSAK og liknende. Det bør finnes fullverdige FYSAK-hus i alle bydeler, og SV vil særlig prioritere opprettelse av FYSAK-hus i Loddefjord.

* at det etableres utlånsordninger for idrettsutstyr i alle bydeler, og at bruk av idrettshaller og -anlegg skal være gratis for barn og unge under 18 år.

* ha et tydelig kjønnsperspektiv i idrettspolitikken slik at også det som oppfattes som typiske jenteidretter sikres gode vilkår.

* styrke idretten som en viktig arena for inkludering og integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn

* gå i dialog med private givere for å sikre at pengegaver ikke overstyrer demokratiske beslutningsprosesser på idrettsområdet.

Aktivt friluftsliv og styrket allemannsrett

Friluftsliv omfatter alt fra søndagsturen i nabolaget til krevende toppturer. Naturen er for alle. SV vil føre en friluftslivspolitikk som bidrar til å redusere sosiale forskjeller og bedre folkehelsen. For barn og unge kan friluftslivet være en arena for mestring, samhold og naturopplevelser, og legge grunnlaget for fysisk aktivitet resten av livet.

For å sikre alles rett til naturopplevelser, må vi ta vare på og styrke allemannsretten. Kommunen bør slå hardt ned på alle forsøk på å privatisere strandsonen eller hindre allmenn ferdsel til fots. Samtidig må flere turstier sikres universell tilgjengelighet og bedre skilting.

Mange naturområder i Bergen er under press. Det er derfor behov for å sette klare grenser for utbygging. Byfjellsgrensen må håndheves strengt, men også strandsonen og viktige naturområder i bydelene må sikres bedre mot nedbygging gjennom å etablere langsiktige utbyggingsgrenser mot friluftsområder.

SV vil

* at alle skal være sikret god tilgjengelighet til fjell, sjø og andre friluftsområder.

* prioritere gåing og sykling gjennom satsing på stier, turveier, snarveier, gang- og sykkel-veier.

* etablere tilbud om gratis utlån av turutstyr, for å sikre at alle har mulighet til å drive med friluftsliv uavhengig av økonomi.

* inkludere opplæring i friluftsliv i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger og asylsøkere.

* gi ansatte i skoler og barnehager mulighet til faglig påfyll for å ta i bruk friluftsliv som metode.

* tilrettelegge populære friluftsområder, badeplasser og parker med toaletter og felles-grill, og vurdere innføring av lokalt forbud mot engangsgrill.

* sikre bedre skilting av turstier og flere turstier med universell tilgjengelighet.

* fullføre Løvstien og sette i gang arbeid for å etablere en sammenhengende strandpro-menade fra Gamle Bergen i Sandviken til Kirkebukten i Laksevåg.

* utrede muligheten for å etablere en sammenhengende turvei for gående og syklende mellom Arna og Vaksdal langs den gamle jernbanetraseen.

* innføre lokalt forbud mot kjøring med vannscooter for å ivareta behovet for stille na-turopplevelser og trygge og fredelige badeplasser.