Grønn transportrevolusjon

SVs mål for samferdselspolitikken i Bergen er at den skal bidra til å bekjempe klimaendringer, luftforurensing, forurensing av mikroplast til naturen, støy og trafikkulykker. Det viktigste vi kan gjøre for å oppnå dette, er å redusere transportbehovet og gi folk gode, pålitelige, trygge og utslippsfrie alternativ. Kollektivtransporten, gående og syklende skal være hovedprioritet i all transportplanlegging. Bergen trenger en grønn transportrevolusjon, og det haster.

Bane til alle bydeler

I Bergen har privatbilismen styrt transportpolitikken og byutviklingen i mange tiår. Dette kan ikke få fortsette. Bybanen må bli ryggraden i transportsystemet i Bergen. Et skinnegående, utslippsfritt, forutsigbart og køfritt transportalternativ til alle bydeler vil gi mange flere mulighet til å gå fra bruk av privatbil til miljøvennlig transport.

For å bli en nullutslippsby må en mye høyere andel av bergenserne reise kollektivt og mange færre kjøre bil. Da må også kollektivtilbudet ha vesentlig større kapasitet enn i dag. Ingen kjente bussløsninger kan gi den kapasitetsøkningen som er nødvendig i kollektivsystemet. Videre bybaneutbygging er derfor avgjørende for å nå klimamålene. Bybane til Åsane og Fyllingsdalen må derfor realiseres så snart som mulig, og utbyggingstakten må økes. Traséen gjennom sentrum bør gå langs Bryggen, og i Sandviken bør biltrafikken på E39 vike for å gi bybanen plass. Slik kan bybanen brukes til å gi et byutviklingsløft langs hele traseen og samtidig overføre veikapasitet fra bilen til kollektivpassasjerer, syklister og fotgjengere. Det krever at bybanen først og fremst legges på gategrunn.

Sykkelsatsing

Sykling er den mest miljøvennlige transportformen ved siden av gange, i tillegg til at den gir stor helsegevinst. En høy andel av bergenserne bor i sykkelavstand fra jobben. Likevel er Bergen en sykkelsinke med svært lav sykkelandel. Et gjennomgående og sammenhengende sykkelveinett kombinert med trygg sykkelparkering under tak er nødvendig for å øke sykkelandelen. Samtidig må det tilrettelegges bedre for sykling internt i bydelene, særlig lokale sykkelveier til skoler, idrettsanlegg og arbeidsplasser. Flere høyfarts sykkelveier vil gjøre det mer attraktivt å sykle også lengre distanser.

Mindre bilbruk

Bilkjøring er den viktigste kilden til klimagassutslipp og luftforurensing i Bergen. Samtidig fører bilkjøring til dekkslitasje som blir til forurensing av mikroplast i naturen. Bilbruken må derfor reduseres kraftig. Bergen må prioritere kollektivtransport, gående og syklende foran ytterligere veiutbygging. SV er imot enhver veiutbygging som fører til økt veikapasitet for biltrafikken i eller inn mot Bergen og ønsker et bilfritt sentrum.

Et godt utbygd kollektivsystem er dessverre ikke tilstrekkelig. Restriksjoner på biltrafikken er nødvendig for å bli kvitt unødvendig bilkjøring. SV er derfor tilhenger av at bilistene må betale for å bruke veien de kjører på, samtidig som vi øker kollektivtransportens konkurransekraft sammenlignet med bilkjøring. Det innebærer også at vi gradvis må avvikle noen av privilegiene som el-biler har i dag, som kjørerett i kollektiv/sambruksfelt, gratis parkering og gratis passering i bomringen.

og etablere ny E39 som en tofelts ringveg øst mellom Arna og Nesttun

Økt trafikksikkerhet

Hvert år blir altfor mange drept eller skadet i trafikken. Trafikksikkerheten i Bergen er mange steder langt fra god nok. Når veien er utrygg for gåene og syklende, øker bilkjøringen og gjør veien enda mer trafikkfarlig. Disse onde sirklene vil SV bekjempe. Vi prioriterer tryggheten til de myke trafikantene.

Buss og tog

Et godt buss- og togtilbud er, sammen med bybanen, nødvendig for å oppnå redusert biltrafikk. Selv om kollektiv- og togtransporten er et fylkeskommunalt og statlig ansvar, er det mye Bergen kommune kan gjøre for å bidra til et bedre buss- og togtilbud for passasjerene. Arealpolitikken kan også bidra til at mer gods transporteres på jernbanen istedenfor på vei.

Dra til sjøs

Bergen er en havneby, og sjøen bør i større grad brukes til transport av både gods og passasjerer. Om vi flytter mer transport over til sjøveien, kan gategrunn frigjøres til myke trafikanter og fremkommeligheten bedres, samtidig som vi tar vare på vår stolte historiske tradisjon som sjøfartsby. SV vil tilrettelegge for at en høyere andel av transporten flyttes til sjøen samtidig som vi vil stille strenge utslippskrav til båttransporten.

SV vil:

Har du innspill til teksten? Innspill, ideer og forslag mottas med takk.

Bruk dette skjemaet for å komme med innspill.