Historisk fattigdomsløft er SVs største seier i budsjettet for 2020

Publisert av: Oslo SV Publisert: 11. desember 2019
Oppdatert: 12. desember 2019
Bergen har fått sitt mest radikale venstreside-budsjett på flere tiår etter at SV får gjennomslag for en historisk fattigdomssatsing.

– At sosialhjelpssatsene i Bergen nå gradvis skal løftes til å følge SIFOs referansebudsjett er helt unikt i Norge. Dette vil bedre hverdagen til de fattigste familiene i byen vår, og vil gi dem som i dag har minst en økonomisk trygghet til å kunne bygge et bedre liv for seg og sine, sier SVs gruppeleder Mikkel Grüner.

Dette betyr at et av SVs hovedkrav fra valgkampen er innfridd.

– Fattigdom er å ha for lite penger. Nå gjør vi faktisk noe med det, i stedet for å drive symptombehandling og avlatspolitikk slik alle andre partier har tatt til orde for. Denne økningen i sosialhjelpen er et svært viktig steg i kampen mot den stadig økende fattigdommen i byen vår, sier Grüner.

Avtalen mellom SV, Ap, MDG, V, KrF og Sp betyr også en rekke andre SV-seire:

– Det krever handling å bekjempe klimaendringene. SV sikrer gjennom denne budsjettavtalen en storstilt klimasatsing, slik at Bergen faktisk skal kunne nå sine klimamål.

SV vil ikke bare forsvare vår felles velferd fra høyresidens forsøk på kutt og nedskjæringer, men fortsette å bygge ut en bedre velferd for alle.

– Derfor blir det flere årsverk i hjemmetjenestene, i bofellesskapene, og i barnevernet. I tillegg løfter vi sentrumsbyrådets tannløse heltidssatsing ved å ansette enda flere i den kommunale bemanningstjenesten, for å få bukt med bruken av eksterne vikarbyråer, sier Grüner.

SV kom til budsjettforhandlingene med tydelige og realistiske forslag, for å dra byrådets budsjettforslag i en grønnere og rødere retning.

– Det har vi klart, og det er SVs seire som viser veien i dette budsjettet. Men la det være sagt helt tydelig: SV er ikke et støtteparti for dette byrådet. Vi vil fortsette å vise vei for venstresiden i Bergen, og være i opposisjon til det vi fremdeles mener er et retningsløst sentrumsbyråd, avslutter Grüner.

Her kan du se en oversikt over SVs gjennomslag i budsjettavtalen:

Tiltak – Drift Sum
Gradvis øke sosialhjelpssatsene til nivå som følge SIFOs referansebudsjett 40 000 000
Klimasatsing, styrke Grønn strategi 13 000 000
Økt bemanning i hjemmetjenestene 10 000 000
Økt bemanning i bofellesskapene 10 000 000
Økt bemanning i barnevernstjenesten 5 000 000
Heltidssatsing – Flere ansatte i kommunens bemanningssenter 5 000 000
Styrke skolehelsetjenesten/helsestasjoner 4 000 000
Tilskudd Fyllingsdalen teater 750 000
Tilskudd Skeivt Kristent Nettverk 250 000
Tilskudd Skeiv Verden Vest 250 000
Tilskudd til forskningsprosjekt om strukturell rasisme 750 000
Prosjektmidler til etablering av nytt Elvetun Ungdomshus (i sammenheng med nytt Fysak Loddefjord) 850 000
TOTAL 89 850 000

Tiltak – Investering Sum
Økning strategisk tomtekjøp 50 000 000
Kunstmagasin KODE 1 700 000
Hundeluftepark Løvstien 1 000 000
Uteareal ved skoler, av dette skal 150 000,- øremerkes Nygårdslien skole 2 000 000
TOTAL 54 700 000

Her kan du se hele budsjettavtalen for 2020.

Utvalgte budsjettmerknader

Barns rett til SFO

«Barn skal ha rett til å beholde SFO-plassen ved manglende/utestående foreldrebetaling. Bystyret vil derfor fjerne vedtektene om SFO som lyder «Plassen kan sies opp av kommunen ved vesentlige misforhold av betalingsforpliktelser». Kommunen bør i stedet ta større ansvar for å vurdere ulike årsaker bak misligholdet og vurdere om disse kan gi grunnlag for hjelp og støtte fra kommunen».

Krisesenter for personer i aktiv rus

«Bystyret ber byrådet om å drive krisesenter for personer i aktiv rus i kommunal egenregi».

Grønn strategi

«Med bakgrunn i behovet for klimatilpasning og tiltak for å redusere klimagassutslipp ber bystyret byrådet om en årlig opptrapping av midler til gjennomføring av Grønn strategi med mål om å minimum doble nivået fra 2019-nivå».

SVs bystyregruppe vil under behandlingen av budsjettet primært stemme for vårt eget alternative budsjettforslag, og subsidiært stemme for den inngåtte budsjettavtale. Vi har laget det alternative budsjettforslag for å vise hvordan budsjettet til Bergen kommune kunne sett ut hvis venstresiden faktisk styrte.

SVs alternative budsjettforslag for 2020 kan du lese her.