Mikkel Grüner topper SV-listen i Bergen

Publisert av: Oslo SV Publisert: 07. november 2018
Oppdatert: 03. desember 2018
Nominasjonskomiteen i Bergen SV sender i dag ut sitt forslag til valgliste 2019 – 2023.

– Vi er veldig fornøyd med å kunne presentere en bredt sammensatt liste, både når det gjelder alder, geografi, og bakgrunn. Komiteen har hatt et luksusproblem, med svært mange gode navn. Vi er sikre på at både kumulerte og ikke-kumulerte kandidater vil bidra mye, ikke bare i den kommende valgkampen, men også i neste bystyreperiode, sier leder for nominasjonskomiteen, Ragnhild Hedemann.

Her kan du lese hele listeforslaget

Mikkel Grüner på topp

– Jeg er spesielt glad for at Mikkel har takket ja til 1. plassen. Han har allerede vist seg som en formidabel politisk kraft for et mer rettferdig Bergen. Ikke bare har han tatt et oppgjør med høyrekreftene, men også med den forspilte fattigdomspolitikken til sentrumsbyrådet. Han vil på en særs god måte videreføre engasjementet til Oddny Miljeteig i Bergen bystyre, sier Hedemann.

Mikkel er 45 år, og bor i Fyllingsdalen. Han er tidligere produsent i et dataspillfirma, tidligere gruppeleder for Bergen SV, og tidligere leder for komité for helse og sosial i Bergen bystyre. Han er dansk statsborger, men har bodd i Bergen siden 1989. Han er spesielt opptatt av kampen for sosial rettferdighet og etnisk likestilling, og er medlem av Fagforbundet. Mikkel deltok på Ship to Gaza som forsøkte å bryte den israelske blokaden av Gaza sommeren 2018. Han sitter i bystyret i komité for finans, kultur og næring.

Stolt og rørt

– Jeg vil først og fremst takke for den store tilliten det er å bli foreslått som Bergen SVs førstekandidat. Det er ikke noe jeg tar for gitt, og jeg er stolt og rørt over at partiet vil betro meg et så stort ansvar, sier Mikkel.

– I denne perioden har SV tatt kampen for at Bergen skal være en by for alle, ikke bare for de få. Med listen som nå er foreslått vil vi være rustet til å fortsette kampen med en god blanding av erfaring og nytt engasjement. Vi ønsker å føre byen i en ny retning. Vi vil faktisk noe med sosialpolitikken og med byutviklingen.

Åtte kumulerte kandidater

På plassene etter Mikkel Grüner, følger Diane Berbain, Jarle Brattespe, Camilla Ahamath, Andreas Madsen Berg, Lillian Blom, Kerim Hestnes Nisancioglu og Vigdis Irene Vestvik.

Her kan du lese en presentasjon av de kumulerte kandidatene på listeforslaget

Opp til medlemmene

Nå er det medlemmene i Bergen SV som skal gi sine tilbakemeldinger på listeforslaget til nominasjonskomiteen. Denne vil så vurdere disse tilbakemeldingene, og gi sin endelige innstilling til nominasjonsmøtet i Bergen SV i slutten av januar. Innspill sendes til bergen@sv.no. Fristen for innspill er 5. desember.

Her kan du lese hele listeforslaget