Psykososial krisepakke ble stemt ned

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 19. november 2020
Oppdatert: 05. juli 2023

Av Janne Grøttumsbråten (SV) og Bård K. Dahl (Rødt)

Vi er på vei inn i en ny smittebølge. SV fremmet derfor i kommunestyret 11. november forslag om en psykososial krisepakke til sårbare grupper. Den fikk kun stemmene til SV og Rødt.

Det var under behandlingen av 2. tertialrapport, at samtlige partier i kommunestyret i Asker, foruten SV og Rødt, stemte ned følgende forslag fra SV:

«Det bevilges 5 millioner i 2. tertialrapport til styrking av psykososial oppfølging av sårbare grupper som eldre, barn og unge samt mennesker med funksjonsnedsettelser, psykiske lidelser og rusproblemer i forbindelse med koronapandemien. Inndekning skjer gjennom økt finansiering fra disposisjonsfond».

Mange sårbare grupper er allerede sterkt preget etter mer enn åtte måneder med nedstengning og omlegging av tilbud. I vår stengte mange tilbud til disse gruppene ned, og helsepersonell ble omdisponert til koronarelatert arbeid. Det må vi prøve å unngå inn i en ny smittebølge.

5 millioner kroner er ikke store summen, hverken i kommunebudsjettsammenheng eller for å klare å unngå nye nedstengninger og omdisponeringer av helsepersonell, men likevel et signal om viktigheten av opprettholdelse av tilbudet for sårbare grupper. Det er derfor oppsiktsvekkende at ingen andre partier i kommunestyret i Asker ville stemme for forslaget.

Fremfor en psykososial krisepakke for sårbare grupper, syntes flertallet det heller var på sin plass med en tilleggsbevilgning på 14,1 millioner til ny driftsstasjon ved Asker kirke. Vi heier på kirken og den jobben de gjør, men vi mener at kommunens fagfolk er bedre i stand til å ta vare på dem som sliter mest og at psykososiale tiltak for disse i en pandemisituasjon må prioriteres.

Det var videre også med undring at vi registrerte at Arbeiderpartiets Ivar Granum i tillegg foreslo å gi kirken nærmere 400.000 kroner til dekning av koronautgifter, samtidig som hans parti altså stemte mot en økning i budsjettet til kommunens helsetjeneste overfor dem som sliter mest.

Forslaget om en styrking av psykososial oppfølging av sårbare grupper i forbindelse med koronapandemien er altså tilsynelatende et område kommunestyrets flertall vil overlate til de frivillige og religiøse. SV og Rødt mener det burde være en prioritert oppgave for kommunen.