Janne Grøttumsbråten om Moria-flyktninger

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 11. september 2020
Oppdatert: 05. juli 2023

Lokalpolitikere mener det haster for Asker å ta imot Moria-flyktninger

SOLIDARITET: Janne Grøttumsbråten (SV) mener Asker har et ansvar for å hente flere av flyktningene fra flyktningleieren Moria. Foto: Svein Ove Isaksen(arkiv)

Av Henning A. Jønholdt RHA.

Publisert:09. september 2020, kl. 23:16

Etter at store deler av flyktningleieren Moria på den greske øya Lesvos brant ned natt til onsdag, har flere politikere i Asker tatt til orde for å hente flere av dem til Asker.

– I natt brant Moria-leiren ned. En leir som er definert som helvete på jord. I natt brant det i helvete. Før det levde disse menneskene i den største nød. På toppen av dette er de rammet av korona. Nå er det verre enn vi kan klare å forestille oss, skriver Janne Grøttumsbråten (SV) på sin facebookside.

Hun mener regjeringen har sittet alt for stille i denne saken helt fram til i dag.

– De har sagt at de kun vil evakuere barn og barnefamilier om 8–10 andre land gjør det samme. I dag gikk imidlertid regjeringen ut og sa at Norge kan ta imot 50 personer. Det er bra at de tar ansvar, men tallet er altfor lavt. Bergen har i dag sagt at de alene kan ta imot 50 personer, sier Grøttumsbråten.

Onsdag sendte både hun og MDGs Hanne Lisa Matt hver sin skriftlige henvendelse til Asker-ordfører Lene Conradi (H), hvor de ber om at kommunen viser solidaritet og tar imot flere av flyktningene.

– Om det er et tidspunkt hvor vi skal si at vi har plass, så er det helt klart nå. Det er 13 000 flyktninger som har oppholdt seg i denne leieren, og om alle land tok imot 500 så hadde situasjonen vært en helt annen. Jeg skjønner bare ikke hvordan regjeringen regner seg fram til at man kan ta imot 50 personer, sier Matt til RHA.

Hun mener det haster å med å få tatt en avgjørelse lokalt, i tillegg til at andre kommuner melder seg på. Hun tror et kollektivt press fra flere kommuner kan få regjeringen til å øke antallet flyktninger som Norge kan ta imot.

Tradisjon i Asker

Dette er noe som også Grøttumsbråten er enig i.

– Over 100 kommuner signerte oppropet om å evakuere barna fra Moria, og mange står klare til å ta imot og vise solidaritet med dem som er på flukt. Det haster og kommunene kjenner sine tjenester og lokalmiljø best, og kan hjelpe og bidra til at vi kan ta imot mer enn 50 personer i Norge. Nå bør Asker også kjenne sin besøkelsestid, mener Grøttumsbråten som har spurt Conradi om hun vil finne ut av hvor mange flyktninger Asker kan ta imot.

Conradi sier til RHA onsdag kveld at Asker kommune har tradisjon for å stille opp i nasjonale dugnader som gjelder internasjonale humanitære kriser. Både der det fører til økonomisk hjelp eller mottak og bosetting av flyktninger.

– Vi har kapasitet til å kunne ta imot et økt antall flyktninger og vil kunne etablere ulike tilbud på kort varsel – og jeg vil sørge for at dette raskt vil kunne behandles politisk i Asker kommune, sier Conradi.

Avmakt

Hun synes det var vondt å våkne opp til nyheten om katastrofen som rammer allerede hardt prøvede mennesker.

– Man får en følelse av avmakt over hvordan verdens goder er så skjevt fordelt. Det er en selvfølge at verdenssamfunnet stiller opp, og Norge i særdeleshet i en slik situasjon, understreker Conradi.

Hun har også tillit til at regjeringen, sammen med andre europeiske land, nå sørger for å koordinere innsatsen, slik at hjelpetiltak settes i gang raskest mulig.