Quo Vadis, Asker ?

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 05. desember 2019
Oppdatert: 05. juli 2023

Er det bare ti representanter i Askers nye kommunestyre som ønsker en ny krus, spør SVs Martin Berthelsen.FOTO: KARL BRAANAAS

Asker-skuta er endelig sjøsatt. Om en måned heises tre seil, og skuta begir seg ut på åpent hav.Martin Berthelsen, gruppeleder Asker SV05. desember 2019, kl 07:20

Mannskapet, alle fra dekksjentene og -guttene til kapteinen, er stand by og gleder seg til en harmonisk seilas. Men hva skjer? Skipskontrollen kommer om bord. Mannskapet blir formant til å seile med redusert seilføring. Riggen er for svak!

Før skuta har lagt fra kai, får de folkevalgte melding om at skuta må ta rev i seilene til en sum av 120 millioner. Som om ikke dette var nok, kommer det melding fra Hurum om enda en baksmell på budsjettet, nå på 20+ millioner.

Hva skjer i Hurum egentlig? Ellevill ødsling med fellesskapets midler? Eller urealistiske budsjetter i en fase der det å holde seg til en «handlingsregel» synes å være det viktigste, samtidig som kommunens helse- og omsorgstjenester sliter med underbemanning og skyhøyt sykefravær? Når kommunen også får uforutsette utfordringer innen psykiatri og barnevern, er det noen buffer som kan fange opp utgiftene som påløper når kommunen må ut på det kommersielle velferdsmarkedet?

At det i det hele tatt går rundt, er i høy grad takket være den ansvarsfullhet og offervilje som preger kvinnearbeidsplasser. Men hvis noen skulle tro at det bare er i Hurum det er utfordringer, sier statistikken noe annet. – Og ikke bare statistikken. Under valgkampen har politikerne fått mulighet til å treffe ansatte og brukere i hele Asker.

Hva svarer man etter å ha hørt beretninger om kompliserte turnuser, ikke nok tid å avse til beboerne, for små stillingsbrøker, og en i utgangspunktet lav lønn kombinert med skyhøye boutgifter? Man svarer: — Jeg skal gjøre det jeg kan for å få styrket sektoren. Dette er noe av det viktigste i programmet vårt. Og hva svarer den ansatte? — Det sier dere alltid når det er valgkamp.

Hvor er Ap som opposisjonsparti til Høyre?

Om jeg ikke nådde ut til alle jeg ønsket å nå ut til i valgkampen, var det disse, og flere med som nådde inn til meg: Foreldre til personer med funksjonsnedsettelser, som til tross for kommunens løfter og forpliktelser ikke fikk den hjelpen de hadde behov for, og måtte stå i en krevende omsorgssituasjon på ubestemt tid, med fare for selv å bli avhengig av offentlig omsorg.

SV har et høyt ambisjonsnivå for kommunens tjenester, men innser at for å nå målene i dette store solidaritetsprosjektet, må vi gjøre som flertallet av norske kommuner: Innføre eiendomsskatt.

Hvor står Asker Ap i denne sammenhengen? Hvorfor kunne ikke partiet gjøre som sine søsterpartier i Oslo og Stavanger? – For det ble vi enige om i fellesnemnda, vil svaret lyde. Men hvordan hadde AP tenkt å finansiere skolemåltid, styrke grunnbemanning i helse og omsorg, bedre tilbud innen psykiatri og rusbehandling, barnetrygd holdt utenfor sosialhjelp, for å nevne noen av Aps høyst prisverdige målsettinger?

Hvor er Ap som opposisjonsparti til Høyre? Er det bare 10 av mannskapet på 55 som kunne tenke seg en annen kurs?