Del 2: Oslo – en miljøby

Oslo skal bli en miljøby med god luftkvalitet, lite støy og nærhet til grønne områder og naturopplevelser. SVs mål er å gjøre Oslo til en klimanøytral by. Å gå, sykle eller reise kollektivt skal være den naturlige måten å komme seg rundt i byen på. Oslo SV vil prioritere: • å kutte Oslos klimagassutslipp med 10 prosent innen 2016 • grønne lunger, lite støy og god luftkvalitet framfor veiutbygging • at trikk, buss og t-bane går så ofte at du ikke trenger rutetabell

I løpet av de neste fire årene skal byens klimautslipp reduseres med 10 prosent. Utslippene skal reduseres med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. For å nå disse målene må det tas store grep innen oppvarming, transport og arealbruk.

SV vil redusere luft- og støyforurensningen i Oslo. Byens befolkning har krav på ren luft. Det store miljøløftet de neste fire årene vil være å legge til rette for en radikal endring av bilbruk i Oslo gjennom bedring av kollektivtilbudet, nye sykkelveier og gågater, restriksjoner på bilbruk og omlegging av bilparken.

En ledende kollektivby

SV vil i neste periode prioritere et bedre kollektivtilbud framfor utbygging av nye veier. Oslo skal være en trikke- og baneby. Prisen på månedskort skal holdes lav og det skal være billigere å reise med kollektivtransport enn med bil.

SV vil utvide kollektivtilbudet i Oslo. T-banen og trikken skal gå minst hvert femte minutt. Da må kapasiteten gjennom sentrum bli betraktelig bedre. SV vil derfor at det skal bygges en ny tunnel gjennom indre by for T-banen. SV ønsker gratis trådløst internett på samtlige t-banelinjer og at nattilbudet på kollektivtransporten skal utvides. Ved neste kommunevalg skal Oslo ha nye hensiktsmessige trikker.

I 2014 skal ny T-banelinje over Løren være ferdig. Bygging av T-banelinje på tvers av Groruddalen, og til Lørenskog og Ahus skal være i gang. SV ønsker bane til Fornebu. Trikketilbudet skal være utvidet med trikk gjennom Fjordbyen og trikk til Tonsenhagen. Utbygging av trikkelinje langs Ring 2 skal være i gang. Det skal planlegges for trikk til Hauketo. I deler av Oslo som ikke har T-bane eller trikk skal busstilbudet utvides. Bussene skal gå på biogass eller andre fornybare drivstoff.

Universell utforming av kollektivtilbudet skal være en selvfølge. SV anser TT-transporten som en del av kollektivtilbudet.

Trikk og buss skal slippe å stå i kø. SV vil øke framkommelighet og kapasitet for kollektivtrafikken ved å gjøre om flere bilfelt til kollektivfelt, og flere trikkegater skal gjøres bilfrie.

Det skal være lett, trygt og gratis, i kombinasjon med abonnementskort, å sette fra seg bilen ved kollektivknutepunkter i ytre by for å ta kollektivtransport videre. Kommunen skal stimulere til økt bruk av organisert bildeling.

Ruter skal få en mer forutsigbar politisk styring. De mange kollektivselskapene som tidligere var Oslo Sporveier skal samles til én effektiv organisasjon.

En by for gående og syklende

Det skal være lett å være fotgjenger og syklist i Oslo. I løpet av de neste fire årene skal byen få et stort sykkelveinett med gode forbindelser gjennom sentrum og langs hovedveiene. I 2012 skal hovedsykkelveinettet være ferdigbygget. SV vil ha et bilfritt sentrum og et sammenhengende nett av gågater og kollektivgater i hele indre by. Antallet sykkelparkeringsplasser skal økes og bysykkelordningen utvides.

Miljøvennlig transport

Skal Oslo bli en mer miljøvennlig by må transportvolumet reduseres, blant annet gjennom parkeringsrestriksjoner. SV vil utvide ordningen med beboerparkering. Vi vil opprette lavutslippssoner i Oslo hvor kjøretøy som ikke tilfredsstiller strenge utslippskrav ikke får kjøre eller må betale avgift.

SV vil bruke bomringen til å redusere forurensingen, begrense biltrafikken og fremme mer miljøvennlig bilteknologi. Bompengesatsene skal endres slik at det kan differensieres på tid, lokale utslipp og klimautslipp.

Inntektene fra bomringen, piggdekkavgiften, lavutslippssoner og parkering skal gå til utbygging og drift av kollektivtransport, utbygging av sykkelveier og andre miljøtiltak.

Biler med lave utslipp er et viktig klimatiltak. Minst 10 prosent av Oslos bilpark skal være hydrogen- eller elbiler innen 2020. For å få til det skal det tilrettelegges med ladestasjoner og gratis parkering for såkalte nullutslippskjøretøy. Kommunens egen bilpark skal være miljøvennlig og skal gå på fornybart drivstoff. SV vil sette utslippsgrenser for drosjer.

En større andel av godstransporten skal over fra vei til bane og sjø. Det skal stilles strenge krav til arealeffektivitet og sørges for samarbeid mellom logistikkbedriftene ved byens godsterminaler.

Miljøfartsgrenser, støyskjerming, treplanting langs hovedveier, jevnlig vasking av veier og en kraftig akuttpakke for dager med dårlig luftkvalitet skal sørge for ren luft.

Klimavennlig energibruk

Byens bygninger må varmes opp og kjøles ned uten klimautslipp. Fjernvarmenettet skal bygges ut, og ikke bruke olje eller andre fossile brennstoffer.

Alle nye kommunale bygg og kommunale bygg som rehabiliteres, skal minst ha passivhusstandard. Passivhus bruker 75 prosent mindre energi til oppvarming enn tradisjonelle hus. Oljefyring skal fases ut i alle bygg i byen. Kommunen skal sikre ordninger som gjør at man kan gjennomføre energieffektivisering og innfasing av ny fornybar energiteknologi.

Helhetlig og miljøvennlig byutvikling

Utviklingen av Oslo er et felles anliggende som skal styres av folkevalgte, og ikke overlates til private aktører. Byutviklingen skal bidra til sosial utjevning og en mer miljøvennlig by. For å nå målet om å bli lavutslippsby skal klima- og miljøhensyn ligge til grunn for byutviklingen. Beboerne og bydelsutvalgene skal med i planprosessene fra begynnelsen. Bydelsutvalgene skal få mer beslutningsmyndighet.

Byen må sikres nok arealer til viktige fellesskapsarenaer slik som skoler, barnehager, grøntområder, sykehjem og idrettsanlegg. Kommunen skal være en langsiktig eiendomsutvikler som systematisk kjøper opp tomter for å sikre utbygging av nye boliger, næringsarealer og samfunnsfunksjoner. Nye store utbygginger må skje i Oslos nåværende og kommende knutepunkter.

Oslo er historisk en by for småhus og lave bygg. Men byen vokser, og det er derfor fornuftig og miljøvennlig å bygge høyere i knutepunkter. Eksisterende boligområder kan mange steder gi plass til flere. Fortetting må gjøres med høy kvalitet og god tilpasning til områdene rundt. Alle bydeler og områder må ha varierte bomiljøer, med ulike bygningstyper og boligstørrelser.

Oslo har plass til mange nye innbyggere, bare vi planlegger godt. Gamle næringsområder slik som Ensjø, Økern, Breivoll, Majorstua stasjon og havneområdene må omgjøres til nye bolig- og næringsområder. Nedlagte Sogn videregående skole bør brukes til skoleformål eller til velferdsoppgaver. SV vil flytte Oslo fengsel ut av indre by etappevis, og frigjøre arealer til friområder, boliger, kulturinstitusjoner og barnehager.

Reklametrykket i det offentlige rom må reduseres. SV ønsker at kommunen utarbeider etiske retningslinjer for reklame på offentlig grunn. Reklameplakater og lignende som hindrer ferdsel på fortau må fjernes.

En grønn by er en god by å bo i

Oslo skal være en grønn by hvor alle har nærhet til naturområder. Oslo har flotte turområder med et rikt mangfold av plante- og dyrearter. Byens elver og bekker bør i størst mulig grad fram i dagen. Kommunen skal ta vare på byens grønne områder med godt vedlikehold av strender, parker og skoger. Byens grønne områder skal sikres varig vern, og de registrerte eventyrskogene skal vernes.

SV vil gjøre det enkelt å drive uorganisert idrett, lek og fysisk aktivitet. Det skal være et rikt tilbud av badeplasser, ballbinger, skøytebaner, løkker og skateparker i byen. SV vil bevare byens parsellhager. Byens strandsone skal frigjøres og tilrettelegges for allmenn bruk.

Markagrensa er nå sikret ved lov, takket være at SV er i regjering. Det beste vern av marka er bruk. Det skal være gode, sammenhengende og sikre turveier. Det skal være lett å komme til marka med kollektivtransport og det må være plass til å ta med seg ski, sykkel og annet utstyr. Marka skal i all hovedsak brukes til rekreasjon og friluftsliv. Men mindre deler i markas randsone, som ikke kommer i vesentlig konflikt med naturmangfold og friluftsliv, kan avsettes til idrettsanlegg, primært markarelatert idrett. All skog i marka skal forvaltes etter «Levende skog»-kriteriene.

Resirkulering og avfallshåndtering

Avfall er en ressurs som må utnyttes. Derfor skal det innføres omfattende kildesortering i hele Oslo innen 2013. Matavfall skal blant annet bli til biodrivstoff for busser. Det må legges til rette for mest mulig gjenbruk av materialer og produkter som kastes. Ingen skal ha lang vei til en miljøstasjon for gjenvinning. Byens avfallshåndteringsanlegg skal være i offentlig drift og eie.

Regionalt samarbeid

SV vil at det skal opprettes et felles politisk organ mellom Oslo og Akershus med myndighet, for å sikre en miljøvennlig utvikling av regionen vår. Utbygging av kollektivtransport er spesielt viktig. SV vil ha en vesentlig oppgradering av det regionale jernbanenettet og sørge for en rask utbygging av dobbeltsporet på jernbanen mellom Oslo-Ski. Strekningen må bygges som en del av en framtidig skandinavisk høyhastighetslinje mot Gøteborg og København, og være tilpasset hastigheter på minimum 250 km/t. Jernbanen må ta en større del av persontransporten ut og inn av Oslo. Ruteplan 2012 må derfor innføres som planlagt.

Oslo og Akershus er ett bolig- og arbeidsmarked. Veksten i befolkning og arbeidsplasser må i størst mulig grad skje gjennom en koordinert utvikling. SV mener Oslo kommune må ha et hovedfokus på å bygge nye boliger, og omkringliggende kommuner bør prioritere å utvikle næringseiendommer i knutepunktene. Med tanke på det store boligunderskuddet i Oslo, vil det gi en bedre balanse mellom boliger og arbeidsplasser i regionen.