Del 10: En demokratisk og likestilt kommune

SV vil ha et levende lokaldemokrati og gode velferdstjenester. Det forutsetter tydelig politisk lederskap, tillit til ansatte og innbyggere og et godt samarbeid med frivillige organisasjoner. SV vil prioritere: • å redusere sosiale forskjeller gjennom gjeninnføring av eiendomsskatt • å utvide lokaldemokratiet i Oslo ved å gi bydelene mer makt • at heltid skal være en rett, og deltid en mulighet for ansatte i kommunen

Et levende lokaldemokrati

SV vil styrke lokaldemokratiet i Oslo. Flere beslutninger skal tas nærmere innbyggerne. Derfor skal alle kommunens oppgaver gjennomgås med sikte på ytterligere desentralisering til bydelene. SV vil styrke skolens rolle i nærmiljøet, og finne ulike måter å integrere skolen sterkere i bydelenes øvrige tilbud til barn og unge.

Bydelene skal få utvidet myndighet i plan- og reguleringssaker, skjenkesaker og saksfelt som berører lokalmiljøene spesielt. Bydelsutvalget skal få råderett over egen administrasjon, ressurser og virkemidler. SV vil at bydelene skal sikres forutsigbare økonomiske rammer til å videreutvikle velferdstilbudet.

SV vil at kommunen skal ta et større ansvar for å gi alle reell mulighet til å delta i de politiske beslutningsprosessene. Bydelene skal aktivt videreutvikle ordninger for medbestemmelse fra bydelens innbyggere, blant annet gjennom forsøk med ulike former for deltakende budsjettering.

For å øke ungdoms innflytelse vil SV innføre forsøk med stemmerett for 16-åringer ved valg til bydelsutvalg og bystyre.

Oslo skal være en åpen kommune. Det skal praktiseres en bevisst og offensiv åpenhetslinje for dokumentinnsyn. Ny teknologi skal bidra til større åpenhet og bedre kommunikasjon mellom folkevalgte og innbyggere. Ansatte i kommunen som er uenige i fagetatenes og byrådets vurderinger, skal ha mulighet til å si ifra offentlig. Kommunens fagfolk skal oppfordres til å delta i offentlig debatt.

Rettferdig eiendomsskatt

SV vil redusere de sosiale forskjellene i Oslo. Derfor vil vi innføre en rettferdig eiendomsskatt for de største boligene og næringseiendommene i byen. Inntektene fra eiendomsskatten skal gå til tiltak for sosial utjevning gjennom styrking av velferdstilbudet, spesielt rettet mot barn og unge.

SV ønsker en eiendomsskatt med et høyt bunnfradrag slik at ingen med bolig til en markedsverdi under fem millioner kroner skal betale.

Før eiendomsskatten kan innføres må det sikres en rettferdig takst på byens eiendommer, og det skal være mulig å søke om fritak basert på sosiale kriterier. SV vil innføre eiendomsskatt så snart takstgrunnlaget er på plass.

Oslo kommune skal være en god arbeidsgiver

Oslo kommune skal være en god arbeidsgiver som sikrer bred rekruttering av

kvalifisert arbeidskraft. De ansatte i kommunen skal ønske å fortsette i sitt virke, og deres kompetanse skal anerkjennes. Rettferdig fordeling av kommunens lønnsmidler og likelønn sikres best gjennom sentrale tarifforhandlinger, ikke lokale forhandlinger i de enkelte virksomheter.

En likestilt kommune

SV vil at kvinner og menn skal likestilles som ansatte i Oslo kommune både når det gjelder lønn og karrieremuligheter. For å nå dette målet skal det underrepresenterte kjønn aktivt rekrutteres til alle stillinger og kvotering benyttes der dette er nødvendig. Heltidsstillinger skal være en rett i Oslo kommune, deltid en mulighet. Kommunen skal gi sine deltidsansatte rett til overtidsbetalt om de jobber ut over sin stillingsprosent. Arbeidet med Inkluderende Arbeidsliv (IA) skal videreføres og styrkes. Oslo kommune skal gjennomføre forsøk med 6-timersdagen og andre fleksible arbeidstidsordninger for småbarnsforeldre og seniorer.

Effektiv kommune

SV vil fjerne unødvendig byråkrati og ineffektive ledelsesstrukturer. De ansattes erfaringer og kompetanse utgjør en viktig ressurs, og ved all omorganisering må de ansatte og deres organisasjoner trekkes aktivt med i hele prosessen, og ha reell medbestemmelse.

Utbredelse av ny teknologi gir muligheter for betydelig effektivisering i kommunen, og gjør det enklere for innbyggerne å benytte kommunens tjenester. Nye teknologiske løsninger skal basere seg på åpne standarder.

SV vil at kommunen selv skal eie og drive kommunale bygninger. Å selge bygninger, for så leie dem tilbake er sløsing med fellesskapets midler.

Etikk i kommunale innkjøp

Kommunen skal stille etiske krav ved kjøp av varer og tjenester slik at man gjennom innkjøp ikke bidrar til brudd på menneskerettigheter eller til å underminere arbeideres rettigheter, verken i Norge eller andre land varene blir produsert i. For å oppnå dette skal Oslo kommune stille krav om at leverandører overholder grunnleggende menneskerettigheter og respekterer ILOs kjernekonvensjoner. Kommunen skal etterstrebe rettferdig og miljøvennlig handel. Det må stilles krav om at leverandører ikke er registrert i skatteparadis. Sosial dumping må hindres ved blant annet innføring av kommunalt solidaransvar og aktiv bruk av forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Der dette er et egnet virkemiddel skal Oslo kommune boikotte produkter og tjenester fra land som systematisk bryter menneskerettigheter eller internasjonale konvensjoner. Alle bydeler skal ha mulighet til å stille tilsvarende krav.

Kommunen skal oppfordre næringslivet til å stille etiske krav i sine anskaffelser. For å få en effektiv instans som kan følge opp miljøkrav og etiske krav ved innkjøp skal Oslo kommune jobbe for å få i stand et samarbeid med andre kommuner og staten.

Samarbeid med andre

Oslo kommune skal ha en utstrakt faglig og politisk dialog og samarbeid med andre byer om hvordan vi skal møte aktuelle utfordringer, for eksempel på miljø og klima. Oslo kommune skal ha vennskapskommuner i ulike deler av verden, blant annet i land der minoriteter i Oslo kommer fra.

SV vil jobbe for at ordføreren i Oslo slutter seg til det internasjonale oppropet «Mayors for Peace» som har fullstendig avskaffelse av atomvåpen som målsetning.