Del 1: Ulike mennesker – like muligheter

Bli med på en dugnad for en mer inkluderende by! En dugnad for å styrke fellesskapet, og skape et samfunn hvor mennesker og miljø er overordnet kortsiktig,økonomisk tenkning. Som et sosialistisk, feministisk og antirasistisk parti ønsker SV et samfunn hvor vår frihet og trygghet garanteres av et sterkt fellesskap. Vi vil ha deg med på laget for å skape en bedre by. Sammen skal vi endre Oslo.

Hovedstaden skal ikke være en klassedelt by med store forskjeller i helse, levealder og inntekt. Det er uakseptabelt at folk på østkanten lever mange år kortere enn folk på vestkanten, og at barn ikke har de samme mulighetene i livet. For SV er det et overordnet mål å bekjempe klasseforskjellene i Oslo. Din fremtid skal ikke avgjøres av din sosiale bakgrunn.

Etter 16 år med borgerlig flertall I Oslo trengs et krafttak for å rette opp skjevhetene i byen. De store sosiale forskjellene skal utjevnes gjennom en god offentlig fellesskole, en velferdskommune med kvalitet, medvirkning og politisk styring og styrking av fellesskapet. I dette programmet presenterer SV forslag som vil gjøre Oslo grønnere og mer rettferdig.

Skolen er Oslos viktigste fellesarena. Gjennom en sterk, offentlig kunnskapsskole vil vi utjevne sosiale forskjeller og sikre alle barn en god utdannelse. Skal vi få til det, trenger vi flere lærere med mer tid til undervisning og oppfølging av hver enkelt elev.

SVs visjon er at Oslo skal bli en ledende miljøby. Byen skal være et forbilde ved å gjøre kutt i egne klimagassutslipp. Kollektivtransport skal bli den enkleste måten å komme seg fram på, og biltrafikken skal begrenses. Sykkelveiene skal være sammenhengende og sikre.

SV prioriterer miljø og sosial utjevning. Bli med på laget. Stem SV.