Del 9: En trygg og verdig alderdom

Ressurser og kompetanse forsvinner ikke den dagen man blir pensjonist. Det er derfor viktig å tilpasse arbeidslivet og legge til rette for at seniorer har mulighet til å bruke sin erfaring og sitt engasjement. Omsorgstilbudet til eldre skal være forutsigbart og fleksibelt. Alle eldre skal være trygge på at de får den hjelpen de trenger til riktig tid. SV vil prioritere: • å legge til rette for et tilpasset arbeidsliv og møteplasser for eldre • å bygge ut eldreomsorgen med økt grunnbemanning • å gi eldre valgfrihet på innhold og utførelse i omsorgstjenesten, framfor valg av leverandør

Oslo trenger engasjementet, kunnskapen og ressursene seniorer kan bidra med. SV vil gjøre det lettere å kombinere pensjon og aktiv yrkesdeltakelse for de som ønsker det. Eldresentrene og frivillighetssentralene er viktige møteplasser som må bevares og fornyes.

Oslo må ha et variert boligtilbud som gjør det mulig for de som ønsker det å bytte bolig når en blir eldre. Det skal legges til rette for fleksible boformer som bofellesskap og borettslag med utvidet praktisk bistand.

Oslos eldreomsorg skal være forutsigbar. SV vil bygge ut eldreomsorgen med økt grunnbemanning, og gjennomføre et kompetanseløft for de ansatte. Det skal bli lettere å få god hjelp raskt. Alle eldre skal få større innflytelse på tjenestens innhold og utførelse framfor en «valgfrihet» begrenset til valg av leverandør. Særlig er dette viktig for hjelp i eget hjem. Omsorgstjenesten skal ta høyde for at de eldre har svært varierende hjelpebehov. Det er den eldre selv som skal bestemme over eget liv og egen hverdag. Omsorgstjenesten må tilpasses dette.

Det er et mål at flest mulig kan bli boende hjemme så lenge de selv ønsker. Det krever fleksible hjemmetjenester og godt samarbeid mellom kommunen og den som trenger bistand. Oslo trenger også langt flere omsorgsboliger som et trinn mellom hjemmetjenester og sykehjemsplass. Det vil gi langt flere mulighet til et aktivt liv med trygghet og god hjelp. SV vil avvikle aldersgrensen på Omsorg+ og andre omsorgstilbud slik at det er behovet, og ikke formelle regler som avgjør om du får et tilbud. SV vil bygge ut dagsentertilbudet.

Oslo trenger flere sykehjemsplasser slik at det blir lettere å få en plass når du trenger det. Oslos sykehjem skal ha god faglig kvalitet, god legedekning og et nært samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Frivillighetskoordinatorer bør innføres ved alle sykehjem. Kommunen må sikre demente og deres pårørende god omsorg og oppfølging i tråd med Demensplan 2015. Det bør opprettes demensteam.

SV vil avvikle stoppeklokkeomsorg som hindrer at mennesker får den hjelpen de trenger. Oslos omsorgstjenester skal være fleksible og sette mennesket i sentrum. Den enkelte skal ha få pleiere å forholde seg til. Omsorgstjenester skal organiseres nærmest mulig den enkelte innbygger. SV vil styrke bydelens innflytelse over utviklingen av sykehjemmene og sikre bedre helhet i tjenesten til eldre. SV vil vurdere hvordan kommunens sykehjem best kan organiseres.